Honda CR-V wordt 30

De Honda CR-V telt 30 lentes en is inmiddels aan de zede generatie toe.
Gert Verhoeven

In 1995 lanceerde Honda de eerste generatie CR-V en zo stond dit model samen met de Toyota RAV-4 mee aan de wieg van een succesvol segment van compacte SUV-modellen. Vandaag bestaat de CR-V nog steeds en is hij aan de zesde generatie toe.  

Wat begon als een ‘compact recreational vehicle’ volgde de markt en wilde comfort en rijplezier verzoenen met een hogere zithouding en dagelijks gebruiksgemak. De eerste generatie wilde ook avontuurlijk zijn en bood een douchefunctie in de kofferklep, naast een optionele vierwielaandrijving. De tweede generatie wilde zuiniger zijn en bood een dieselmotor, wat destijds uitzonderlijk was voor Japanse autobouwers. In 2006 zag de Mk3 het levenslicht met een vlotte VTEC-benzinemotor én wanneer je de achterbank neerklapte, was er plaats voor twee mountainbikes in de koffer. De vierde generatie kreeg een compactere (1.6) dieselmotor waardoor deze SUV genoegen nam met 4,5 l/100 km. Vanaf 2018 kwam er een hybride aandrijving – de eerste Honda-hybrid voor Europa – en verdween het dieselaanbod. Avontuur ruimde plaats voor extra zitplaatsen want tegen meerprijs was dit model ook met zeven zitjes beschikbaar. Post-corona kwam de zede generatie op de markt en die geniet plug-in hybride technologie waardoor je emissievrij tot 79 km afleggen. Omdat de klemtoon van deze versie op zuinigheid ligt, is de e:PHEV enkel met voorwielaandrijving beschikbaar. Wie een vierwielaangedreven versie wenst, kiest voor de klassieke e:HEV hybrid. 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content