Een studie over Europese stroomprijzen maakt duidelijk dat België één van de duurste Europese landen blijft op vlak van elektriciteit. Ook VAB-onderzoek toont aan dat hoge stroomprijzen een rem zetten op een snelle EV-uitrol.
Volgens de cijfers van de prijsvergelijker switcher.ie staat België op de vierde plaats inzake stroomprijzen. We moeten enkel Ierland, Denemarken en Duitsland laten voorgaan. Dat is geen verrassing en een bevestiging van vroegere onderzoeken. Opvallend is dat in Zuid- en Oost-Europa – waar elektrificatie van het wagenpark nog in de kinderschoenen staat – de goedkoopste stroomtarieven gelden. Goedkoper betekent in dit geval tarieven die soms tot vier keer lager liggen.
Switcher deed ook onderzoek naar de laadkosten voor een elektrisch voertuig dat aan een thuislader hangt. Thuisladen is op dit ogenblik de minst dure oplossing want openbare laadinfrastructuur is prijziger en voor snelladen (DC) gelden nog hogere tarieven. België blijkt een erg complex land om het tarief uitgedrukt per kWh exact te bepalen. Er is immers een bijzonder troebele opbouw van de stroomprijs door uiteenlopende heffingen en het capaciteitstarief dat varieert al naargelang het debiet van de stroomafname.
Enerzijds voert België een sturende politiek om vervoer (elektrische wagens) en huishoudelijke verwarming (warmtepompen) te stimuleren waardoor het stroomverbruik zal stijgen. Anderzijds kwam er een capaciteitstarief dat mensen net ontmoedigt om veel stroom te verbruiken. Met deze meetmethode die de finale stroomprijs bepaalt, wordt een laadbeurt flink duurder wanneer je bijvoorbeeld elektrisch kookt of een wasmachine laat draaien tijdens de laadsessie.
Zelfde pijnpunt
Mobiliteitsorganisatie VAB deed recent ook een consumentenbevraging rond elektromobiliteit. Daarbij bleken deelnemers enthousiast over het comfort en de prestaties van elektromobiliteit maar de energiekost was voor deze (privé)consumenten een belangrijke drempel om op korte termijn over te stappen op die elektromobiliteit.
Dat is een groeiend probleem voor de ganse EV-markt want in België rijden ongemeen veel salariswagens die om fiscale redenen nagenoeg allemaal elektrisch zijn. Om dit systeem overeind te houden, moet er een vlotte uitstroom bestaan van afgeschreven salariswagens naar de tweedehandskopers uit de privésector. Precies daar stokt het systeem vandaag. Ondanks het groeiende aanbod jonge gebruikte EV’s, loopt de consument vooralsnog niet warm voor deze voertuigen. De hoge stroomprijs ligt voor een stuk aan de basis van dit groeiende probleem.