Hoe zou het nog zijn met de elektrische auto?

© ImageGlobe
Kevin Van der Auwera
Kevin Van der Auwera Online coördinator Trends

Automobielfederatie Febiac ziet vier obstakels die de voorspelde doorbraak van de elektrische wagen verhinderen.

De voorspelde doorbraak van de elektrische auto blijft voorlopig uit. Integendeel zelfs: tijdens de eerste zes maanden van dit jaar werden in ons land amper 136 elektrische wagens ingeschreven. Voor het hele jaar 2013 wordt de verkoop op maximaal 300 exemplaren geraamd, ruim een halvering in vergelijking met 2012.

België behoort daarmee weliswaar tot de slechtste leerlingen van de klas in Europa, maar ook in de rest van Europa zijn de cijfers niet om over naar huis te schrijven. De elektrische auto bereikt een marktaandeel van 0,08 procent, wat ver beneden de optimistische voorspellingen ligt van een paar jaar geleden. Waar knelt het schoentje?

Vier obstakels

Automobielfederatie Febiac ziet vier redenen. ‘Ten eerste ligt de aankoopprijs van een elektrische wagen hoger dan de aankoopprijs van een gewone wagen. We spreken van een meerwaarde van 10.000 tot 15.000 euro en dit enkel voor de elektrische batterij,’ zegt Christophe Dubon, Adviseur PR en Imago bij Febiac.

‘Daarbij komt dat sinds 2013 in België de fiscale steun voor de aankoop van een elektrische of hybride wagen is afgeschaft. Het is dus de klant zelf die het verschil draagt. Andere obstakels zijn de beperkte autonomie van de elektrische auto’s (ongeveer 150 km) en het gebrek aan laadpalen in ons land.’

Innovatieve BMW i3

BMW hoopt voor een doorbraak te zorgen met de elektrische i3. Deze compacte stadswagen met vier volwaardige plaatsen werd vorige week voorgesteld in Londen, New York en Peking en is vanaf november te koop vanaf 35.000 euro.

Dubon: ‘De i3 is een innovatieve wagen qua ontwerp door de bouwmaterialen (aluminium én het ultralichte, maar zeer sterke koolstofvezel, nvdr.) die gebruikt worden’. De wagen onderscheidt zich daarmee van bijvoorbeeld de Nissan Leaf of de Renault Zoë. ‘Bovendien is de i3 ook beschikbaar in twee verschillende versies: volledig elektrisch (autonomie tot 160 km, nvdr.) of met een range extender die de autonomie kan verdubbelen tot meer dan 300 kilometer.’

Prijs verlaagd

In de Verenigde Staten blijken elektrische auto’s toch meer aan te slaan. In de eerste helft van dit jaar zijn er in de VS zelfs voor het eerst meer volledig elektrische wagens verkocht dan hybride varianten. Dubon: ‘Dat komt omdat verschillende staten, zoals Californië, de aankoop en het gebruik van elektrische en hybride wagens steunen.’

‘Bovendien zijn de prijzen er lager dan in Europa. De prijzen van de Chevrolet Volt en de elektrische Ford Focus zijn recent verlaagd met 5.000 euro. Die daling is een eerste gevolg van de schaalvoordelen die beginnen te ontstaan door de toename van elektrische en hybride wagens op de markt.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content