Ten onrechte. Specialisten ramen het stroomverbruik van 1 miljoen EV's op 4 procent van het totale stroomverbruik in ons land. De grote verbruikers zijn volgens FEBEG (Federatie van Belgische Elektriciteits- en gasbedrijven) de industrie (46,1 procent), dienstensector (26,1 procent) en residentiële sector (21,9 procent).

Volgens energieleverancier Engie kan het Belgische stroomnet vandaag voorzien in de stroombehoefte van zo'n 1 miljoen elektrische auto's. Ons land telt echter amper 20.000 EV's. Voorzichtige schattingen van Elia spreken van 1,5 miljoen EV's in ons land tegen 2030.

Is dat een geruststelling? Ja. Moeten we actie ondernemen? Ja. We moeten bijvoorbeeld meer groene stroom produceren. Het aandeel groene energie (wind en zon) in de totale elektriciteitsproductie in ons land ligt bij 18 procent, dat kan en moet beter. Maar die 18 procent volstaat wel om 4 miljoen auto's van stroom te voorzien.

Ten onrechte. Specialisten ramen het stroomverbruik van 1 miljoen EV's op 4 procent van het totale stroomverbruik in ons land. De grote verbruikers zijn volgens FEBEG (Federatie van Belgische Elektriciteits- en gasbedrijven) de industrie (46,1 procent), dienstensector (26,1 procent) en residentiële sector (21,9 procent). Volgens energieleverancier Engie kan het Belgische stroomnet vandaag voorzien in de stroombehoefte van zo'n 1 miljoen elektrische auto's. Ons land telt echter amper 20.000 EV's. Voorzichtige schattingen van Elia spreken van 1,5 miljoen EV's in ons land tegen 2030. Is dat een geruststelling? Ja. Moeten we actie ondernemen? Ja. We moeten bijvoorbeeld meer groene stroom produceren. Het aandeel groene energie (wind en zon) in de totale elektriciteitsproductie in ons land ligt bij 18 procent, dat kan en moet beter. Maar die 18 procent volstaat wel om 4 miljoen auto's van stroom te voorzien.