‘Vlaanderen staat aan de Europese top qua laadinfrastructuur’, zegt expert Jochen De Smet.
Jochen De Smet was jarenlang voorzitter van EV Belgium, lobbyorganisatie en kenniscentrum voor e-mobiliteit. Hij schreef een boek over de mobiliteitstransitie, en adviseerde autoconstructeurs, laadpaalbedrijven en parkinguitbaters over slimme energieoplossingen.
Dit jaar lanceerde hij met de Brusselse laadpaalpionier Hughues Dhaeyer het consultancybureau BELLI. ‘We mikken op fleetmanagers die verzuipen in een stroom van uiteenlopende data’, zegt hij. ‘Thuisladen, laden op het werk, publieke en semipublieke laadpalen, snel of traag laden tegen variabele tarieven, het is een echte datasoep. Met BELLI bouwen we een platform dat alle data integreert zodat fleetmanagers beter greep krijgen op hun EV-park.’
De professionele markt is snel aan het elektrificeren, maar particuliere kopers blijven huiverachtig voor de EV. Hoe ziet u dat evolueren als believer van het eerste uur?
Jochen De Smet: Ik heb er een goed oog in. Er bestaan intussen betaalbare, kleine EV’s met een acceptabel rijbereik. Daarmee zijn de twee voornaamste bezwaren van particuliere kopers van de baan. Op het Brusselse Autosalon stonden al vijf modellen onder de 20.000 euro. De populaire R5 van Renault kost zo’n 25.000 euro, en dat is ook de verwachte richtprijs van de nieuwe Volkswagen ID2, die volgend jaar wordt gelanceerd.
‘Nieuwe betaalsoftware herkent wagens zodra de kabel op de laadpaal wordt aangesloten. Laden en afrekenen gebeuren volautomatisch.’
De kloof met ICV’s, auto’s met een verbrandingsmotor, wordt steeds kleiner. Intussen is ook de angst om geen laadpaal te vinden verdwenen. België, zeg maar Vlaanderen, staat aan de Europese top qua laadinfrastructuur.
Sinds 13 april 2024 is de AFIR-verordening (Alternatieve Fuels Infrastructure Regulation) van kracht. Europa verplicht laadpaaloperatoren ad hoc laden zonder abonnement toe te laten, voorts bevat de verordening spelregels om tarieftransparantie, een manco waar zowel fleetmanagers als EV-gebruikers over klaagden, te garanderen.
Zal daarmee het gejammer over ondoorzichtige tarieven en de wildgroei van laadpassen verstommen?
De Smet: Die ergernis behoort gelukkig al tot het verleden. Interoperabiliteit, één pas voor alle palen, is de standaard. In principe kan het ook zonder pas, met de bank- of kredietkaart. Maar in België laten niet alle operatoren dat toe, een gevolg van de specifieke EV-markt die volledig op bedrijfswagens teert. Fleetmanagers willen een laadpas om het overzicht te bewaren van het rij- en laadgedrag. Dat is de huidige realiteit, maar de toekomst is aan plug-and-charge.
Wat is dat?
De Smet: Nieuwe betaalsoftware die wagens herkent zodra de kabel op de laadpaal wordt aangesloten. Laden en afrekenen gebeuren volautomatisch, dankzij een systeem met draadloze communicatie dat uiteraard de nodige veiligheidsprotocollen bevat. Er zijn nog kinderziekten, maar de technologie is al operationeel. De meeste nieuwe wagens en laadpalen zijn er al op voorbereid.’
‘Made in China’, het nieuwe kwaliteitslabel voor elektrische wagens: kan Europa de achterstand inhalen?