Ford beoogt een comeback met een zelf ontwikkeld gamma EV’s. Eerst dunde de Amerikaanse constructeur zijn Europees aanbod uit en nu moet het VW-hardware inkopen voor cruciale modellen.
Daar moet verandering in komen met een universeel EV-platform. Dat gaf de constructeur te kennen en verwees zelfs naar de Ford T die aan de wieg stond van de moderne massaproductie. Die rationele aanpak wil Ford terug. Zo wil het merk bijvoorbeeld zelf batterijen gaan bouwen. Die zouden van het LFP-type zijn, lithium-ijzerfosfaat gebruiken en milieuvriendelijker zijn omdat ze geen kobalt of nikkel bevatten. Ford wil ook het aantal onderdelen beperken en zo zou tegelijk de gebruikskost voor de consument dalen.
Veel details zijn er nog niet. Het eerste model dat gebruik maakt van het nieuwe platform wordt een compacte pick-up voor de thuismarkt. Maar het platform zou zich eveneens lenen om er een break, een SUV en een zevenzitter op te bouwen. Gezien de politieke context zal Ford zowel de productie van de batterijen als de assemblage van de voertuigen op Amerikaanse bodem organiseren. Een eerste model zou en vroegste in 2027 op de markt komen en niet meer dan 30.000 dollar kosten. Wanneer er wat er op de Europese markt verschijnt, is vandaag ook onduidelijk.