Fiat zwoer dat de nieuwe Cinquecento alleen verder zou bestaan in elektro-uitvoering. Dat hield de Italiaanse constructeur een tijdje vol, maar nu komt er toch een benzinevariant.
Onder de motorkap van de Fiat 500 Hybrid zit een driecilinder benzinemotortje dat gebruik maakt van mild hybride-technologie. De 1.000 cc grote firefly-motor heeft geen turbo en levert slechts 65 pk. De mild hybride assistentie betekent hier een kleine elektromotor (48 Volt) die de driecilinder bij het vertrek en het versnellen ondersteunt. De elektromotor kan echter de wagen niet op zich aandrijven.
Het MHEV-systeem is er vooral om het benzineverbruik een beetje te drukken. Hier moet je dus weer benzine tanken. De 48V batterij wordt opgeladen bij het remmen en vertragen, maar nooit via een laadstekker. Deze Fiat krijgt ondanks de hybride aandrijving een klassieke, manuele versnellingsbak.
Met zijn bescheiden vermogen van 65 pk is deze 500 Hybrid geen sprinter, maar wel geschikt voor pendelverkeer in en rond de stad. Voor een spurtje van 0 tot 100 km/u heeft de kleine Fiat ruim 16 seconden nodig. Keerzijde van de medaille: een beperkt fiscaal vermogen (6 pk) waardoor de vaste kosten en de verzekeringspremie laag blijven wat zeker voor jonge bestuurders interessant is. Gemeten volgens de WLTP-normen verbruikt hij 5,2 l/100 km en haalt een CO2-emissie van 119 gr/km.
Deze hybride versie lijkt als twee druppels water op de eerder gelanceerde elektrische variant. Je koopt hem vanaf 19.240 euro terwijl de elektrische 500e minstens 22.990 euro kost.