EV-batterijen houden stand

De batterij van een elektrische auto is het duurste onderdeel maar lijkt lang mee te gaan.
Gert Verhoeven

De Duitse mobiliteitsorganisatie ADAC deed onderzoek naar de veroudering van de hoogspanningsbatterij van een elektrische wagen. De resultaten zijn bemoedigend.  

Een VW ID.3 werd onderworpen aan een langeduurtest en legde in de voorbije vier jaar 160.000 km af. ADAC volgde het voertuig in zijn technisch centrum in het Duitse Landsberg am Lech. De elektrische testwagen beschikte over een batterij met een capaciteit van 77 kWh en werd gedurende de testperiode normaal gebruikt. Het laden gebeurde met een mix van DC en snelladen. Gedurende de testperiode kreeg de wagen – net als alle andere ID.-auto’s – verschillende software-updates. Daardoor steeg de laadsnelheid naar 170 kW en ook het verbruik – vooral bij winterse omstandigheden – daalde gaandeweg.

Over de hele testperiode noteerde ADAC een gemiddeld verbruik van afgerond 23 kWh per 100 km (inclusief laadverliezen). Tijdens de test werd de restcapaciteit van de batterij ook geëvalueerd. Na 20.000 km bedroeg die capaciteit 96 % en dat bleef heel lang stabiel. Bij 87.000 km daalde de batterijcapaciteit licht naar 94 % en dat werd 91 % na 160.000 km. Daarmee bevestigt de ADAC-studie dat de levensduur van een autobatterij helemaal aanvaardbaar is. Eerdere onderzoeken gaven vergelijkbare resultaten.

Voor de batterijtest gebruikte ADAC de Aviloo-meetmethode, een systeem dat de SOH (state of health) van de batterij bepaalt. Dit systeem wordt wellicht ook de norm om de batterijconditie bij een tweedehandsverkoop te bepalen. Er bestaan plannen om deze test te integreren in de CarPass die wordt opgesteld bij de tweedehandsverkoop van een wagen. Hoe dit concreet moet gebeuren, is onduidelijk. Vlaams Minister voor Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA) heeft het verdwijnen van de keuring bij die verkoop al aangekondigd. 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise