EuroNCap ontraadt auto die 4 op 5 sterren scoort

Een score van 4 op 5 wekt het vertrouwen van de consument, maar toch ontraadt EuroNCap een wagen met deze ogenschijnlijk goede score. De vlag dekt niet langer de lading.
Gert Verhoeven

EuroNCap heeft de nieuwste resultaten gepubliceerd van de meest recente modellen die de organisatie heeft getest. Een van die modellen is de MG 3 en daar zien we een opmerkelijk resultaat.  

Op het eerste zicht lijkt er niets aan de hand want de wagen scoort 4 sterren op een maximum van vijf, maar de veiligheidsorganisatie geeft wel flink wat commentaar op een probleem met de rail op de passagiersstoel te verstellen.

Die laatste vervormde bij een frontaal impact waardoor de dummypop op de bestuurdersstoel niet in de juiste crashpositie zit. Dat zorgt voor een harder impact op de borst, het hoofd dat mogelijk het stuur kan raken omdat het bovenlichaam een beetje wegdraait en een groter impact op het dijbeen.

Het is bijzonder interessant dat de tests van EuroNCap dergelijke informatie aan het licht brengt, maar het is merkwaardig dat dit – toch wel belangrijke – veiligheidsprobleem zich niet vertaalt in een slechte totaalscore die de consument zou kunnen ‘sturen’ bij de keuze van een veilig voertuig. 

Klepel slaat door

Deze gang van zake illustreert het probleem waar EuroNCap stilaan mee kampt. Auto’s zijn over het algemeen een stuk veiliger geworden waardoor de veiligheidsorganisatie klemtonen heeft verlegd om duidelijke verschillen tussen voertuigen te kunnen vaststellen.

Daarbij verschoof de klemtoon van passieve naar actieve veiligheid. Passieve veiligheid slaat op systemen die instaan om de gevolgen van een ongeval te beperken (gordel, kreukelzone, airbags, …) De actieve veiligheid moet ongevallen voorkomen en daar hebben we het over banden, remmen, maar ook een rist elektronische rijhulpsystemen zoals ABS-remmen en ESP-stabiliteitscontrole.

De voorbije jaren worden hulpsystemen zoals rijstrookassistent, snelheidswaarschuwing steeds belangrijker in de beoordeling van een wagen. Er is zelfs aandacht voor ‘pedestrian safety’ waarbij de overlevingskansen van een potentieel aangereden voetganger de totale veiligheidsscore van een wagen danig beïnvloedt.

Net omdat deze elementen fel doorwegen in de eindbeoordeling, blijft een auto met een (passief) maar cruciaal veiligheidsissue toch behoorlijk scoren wat pijnlijk illustreert dat de klepel mogelijk iets te fel richting het beoordelen van ‘elektronische hulpjes’ is doorgeslagen waarbij de basics nauwelijks doorwegen in de eindbeoordeling.  

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise