Duitsland zwaait met nieuwe EV-premie

Duitsland wil weer premies geven voor nieuwe EV's. Eerdere vergelijkbare incentives hadden slechts een tijdelijk effect.
Gert Verhoeven

In Duitsland komt er weer een premiesysteem vanaf begin 2026 voor nieuwe elektrische voertuigen. Zo wil het land de elektrificatie versnellen.  

De premie komt er voor consumenten die een EV kopen die 100 % elektrisch aangedreven is en die minder dan 45.000 kost. De kopers zouden dan recht hebben op een premie tot 4.000 euro. De maatregel is opmerkelijk omdat bondskanselier Merz Europa oproept om de ban op verbrandingsmotoren uit te stellen. De Duitse auto-industrie kreunt onder de haperende uitrol van elektromobiliteit die maar niet op kruissnelheid wil komen.

Sinds enige tijd laten ook de vakbonden zich luider horen want er verdwijnen steeds meer banen en het tempo waaraan werkgelegenheid decimeert, wordt driester. Vooral bij de toeleveranciers worden drama’s pijnlijk zichtbaar. Ook vanuit andere Europese industrielanden zoals Italië klinkt de kritiek alsmaar luider. Desondanks houdt Europa voorlopig vast aan de deadline van 2035 maar de volgende beslissing is uitgesteld naar een later moment dit jaar. De  Europese Green Deal die in 2019 werd voorgesteld, lijkt voor de Europese auto-industrie een onmogelijke opgave te worden.

Vraag is of het opnieuw invoeren van een premie zoden aan de dijk zet. Eerdere pogingen met vergelijkbare incentives leerden dat de aanpak een erg tijdelijk effect heeft. De verkoop stort weer in wanneer de premies stoppen. Bovendien werkt het stelsel marktverstorend want het stimuleert constructeurs niet altijd om de prijs te drukken en het heeft een nefast effect op de restwaarde en de verkoopkansen van tweedehands EV’s. Het is zelfs de vraag of deze premie de Europese auto-industrie überhaupt ondersteunt. Er zit namelijk een breed aanbod van Chinese EV’s in het segment van – 45.000 euro waardoor de Europese steun mogelijk naar Azië vloeit.  

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise