Nissan toont de eerste beelden van de derde generatie Leaf. Dit is het model waarmee het elektrisch avontuur voor Nissan en EV-liefhebbers van het eerste uur begon. De nieuweling vervelde tot een compacte SUV.
Dat is geen toeval, want de Japanse EV is minder Japans dan je zou vermoeden. Hij staat immers op het Renault CMF-platform dat Nissan via de alliantie met Renault kan gebruiken. De tweede generatie Leaf was al een tijdje uit de catalogi verdwenen en het bleef een tijd onzeker of er wel een opvolger zou komen. Nissan kent immers moeilijke tijden en gaat de komende maanden en jaren zwaar snoeien in het personeelsbestand. Ook het aantal fabrieken wordt gereduceerd. De alliantie met Renault biedt een kans om synergiën tot stand te brengen. Daardoor kan het noodlijdende merk ondanks een krimp in mankracht toch vernieuwende producten bouwen. Ook de nieuwe Micra is een product van die strategie.
Terug naar de nieuwe Leaf die voor eind 2025 op de markt komt. Het koetswerk heeft alles van een crossover en vooral de schuin aflopende daklijn maakt het verschil. De Leaf meet 4,35 meter, is kleiner dan zijn voorganger en wordt duidelijk onder de Ariya (SUV met elektro-aandrijving) gepositioneerd. Er komen twee varianten. De basisversie heeft een elektromotor van 177 pk (345 Nm) en haalt met een batterijcapaciteit van 53 kWh een rijbereik tot 436 km. De topversie is 218 pk sterk en haalt dankzij een batterij met een riante capaciteit van 75 kWh een theoretisch rijbereik van ruim 600 km.