De Taycan als echte Porsche

Gert Verhoeven

‘Who needs a Cayenne?’ was een vraag over het nut van een SUV van Porsche op persconferentie bij de lancering van de Cayenne decennia geleden. De toenmalige internationale persverantwoordelijke repliceerde gevat: ‘Who needs a Porsche?’  

Vandaag loopt de verkoop van de tweede generatie Taycan niet zoals verwacht. Dan komen oude demonen boven en vragen wat een echte Porsche is en of die überhaupt elektrisch kan zijn. In de vroege jaren zeventig en tachtig waren er vergelijkbare opmerkingen over de 914 en later de 924. In de nineties ging het over de Boxster en later werd de Cayenne in vraag gesteld. In een recenter verleden kwamen er variaties op dit thema over de Macan en sinds enige tijd ook over de Taycan.

Je kan met enig snobisme stellen dat de 911 omwille van zijn palmares en zijn uniek maar excentriek ontwerp met staartmotor de enige echte Porsche is. Dat doet evenwel afbreuk aan het onwaarschijnlijke ingenieurstalent bij Porsche. Dat ligt aan de basis van de 70steverjaardag van de 911 die de constructeur vandaag mag vieren. Dezelfde expertise zal er ook voor zorgen dat over 10 jaar nog altijd een 911 (wellicht met verbrandingsmotor) zal bestaan. Daarom vernieuwde Porsche over decennia heen altijd op het juiste moment.

In de naweeën van de eerste oliecrisis kwam de 924 met een zuinige injectiemotor. Plus een voor die tijd revolutionaire aerodynamica. De elektrische Taycan is vandaag een kind van zijn tijd. Na de oliecrisis hield een spaarzame watergekoelde viercilinder het merk overeind. Nu speelt de Taycan precies dezelfde rol omdat elektrificatie van ons wagenpark aan momentum wint. 

Zuinig en inzetbaar

De tweede generatie Taycan is uiteraard iets heel anders dan de 911. Constructeurs zoals Tesla of Chinese spelers zijn in staat om elektrische modellen te bouwen met bijzonder vooruitstrevende features op vlak van batterijtechnologie en elektromotoren. En met prestaties die op papier tot de verbeelding spreken. De Taycan doet dat ook, maar voegt hier vakmanschap aan toe. Daardoor krijgen we vermogens vergelijkbaar met die van een F1-bolide maar die beheersbaar worden voor gebruik op de openbare weg.

Precies dat hoort bij het dna van de constructeur. De Taycan is hier geen uitzondering en biedt naast sportieve troeven ook een riant en comfortabel interieur. Al dat moois koop je vanaf 105.000 euro. Voor dat geld krijg je echte Porsche-prestaties, 408 pk om precies te zijn. Bij een normale rijstijl laat deze sportwagen ook een opmerkelijk verbruik optekenen van gemiddeld 18 kWh/100 km. Als het net iets meer mag zijn, beschikt deze Taycan ook over rationele argumenten. 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content