Dalende verkoopcijfers bereiken kritische grens

De populaire elektrische R5 is een van de sterkhouders van de markt, met dank aan de instapprijs beneden 25.000 euro.
Gert Verhoeven

In de voorbije maand juni daalde andermaal het aantal nieuw ingeschreven voertuigen. Over de eerste jaarhelft van 2025 gaat het om een daling met bijna -11%. Dat blijkt uit de jongste Febiac-cijfers.

Wanneer we de cijfers in detail bekijken, zien we dat er meer aan de hand is, want in juni daalde het aantal inschrijving van personenwagens met -16,4% want het is vooral de markt van de professionele kanten die klappen krijgt. Precies deze markt van in hoofdzaak salariswagens neemt een onwaarschijnlijke duik van -20,9%. Dergelijke bokkensprongen hebben we de afgelopen decennia niet hebben gezien, als we de coronacrisis even buiten beschouwing laten. Daar was ook een duidelijk aanwijsbare oorzaak die aan de basis niets met de autosector as such te maken had.

De ‘vrije val’ van het professionele marktaandeel is er eentje om scherp in de gaten te houden, want uitgerekend deze markt was decennialang de sterkhouder voor de hele autosector in ons land. Omwille van de forse belasting op arbeid in België, was de salariswagen een aantrekkelijke manier om de netto verloning van werknemers op te krikken. De belangrijkste vraag vandaag is waarop deze markt dermate zakt en aan welke gevolgen we ons mogen verwachten.

Het gaat wellicht om een combinatie van factoren, mogelijk ligt jobverlies voor een stuk aan de basis van het probleem, maar dat kan niet alles verklaren. Er is ook nog wat anders aan de hand, want omdat enkel 100% elektrische fiscaal aantrekkelijk blijven, is een dergelijke salariswagen niet voor iedereen inzetbaar. Een aantal zelfstandige EV-rijders van het eerste uur hebben hun dure elektrische Tesla’s en Porsches niet vervangen door een elektrisch alternatief. Dergelijke voertuigen worden vaker als klassieke afschrijfpost geschrapt en de luxeberline mét verbrandingsmotor verhuist naar de privébalans.

Mogelijk zijn er ook al gebruikers van een salariswagen die de overstap naar EV niet zien zitten omdat het niet matcht met hun gebruiksprofiel. Zij kunnen immers uitwijken naar alternatieve fiscale optimalisatievormen die het mobiliteitsbudget hen biedt zoals fietsleasing, gedeeltelijke terugbetaling van een woonlening of publieke- of deelmobiliteit.

Het lijkt er ook op dat een aantal voormalige gebruikers van een salariswagen op de particuliere markt gaan shoppen, want daar noteren we een groei met +5%. Deze kopers kiezen unisono voor thermisch aangedreven voertuigen en laten de EV-markt (zowel nieuw als jong gebruikt) links liggen. Als deze trend zich doorzet, is dat slecht nieuws voor de snelheid waarmee onze voertuigvloot zal vergroenen. Zo dreigen we tussentijdse klimaatdoelstellingen te missen en zullen we in de autosector nog meer banenverlies zien. 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise