De vierwielaangedreven crossovers maken gebruik van een combinatie van benzine, LPG en een hybride ondersteuning. Dat levert een rijbereik tot 1.500 kilometer.
Dacia heeft met de Duster en de Bigster twee goed in de markt gepositioneerde crossovers met een zeer gunstige verhouding tussen prijs, kwaliteit en ruimte. Nu mikt Dacia op een nog breder publiek met een nieuwe variante voor beide modellen: de Hybrid G-150 4×4. Die combineren het bi-fuel concept met de hybride ondersteuning van een 1,2 liter-benzinemotor met vierwielaandrijving.
Je kan dus zowel op benzine als op LPG rijden. Omdat er een dubbele tank is, neemt het rijbereik toe tot 1.500 km. Deze ingreep maakt van de Duster en de Bigster echte kilometervreters die zich op elk terrein uit de slag trekken dankzij de integrale aandrijving. Die komt er dankzij een 31 pk sterke elektromotor met een 48V lithium-ionbatterij van 0,84 kWh op de achteras.
Schoner en efficiënter
In combinatie met de 1,2 liter TCe mild hybride benzinemotor van 140 pk (voor de voorwielen) loopt het systeemvermogen op tot 154 pk. Volgens Dacia zakken dankzij de LPG de gebruikskosten met 30 % en de CO₂-uitstoot met 20 g/km ten opzichte van de eigen, bestaande mild hybride 4×4-modellen. Beide auto’s spurten in 10,3 seconden van 0 naar 100 km/u en halen een topsnelheid van 180 km/u.
Deze nieuwe versies staan nog dit jaar bij de Dacia-dealers. De Duster Hybrid G-150 4×4 kost minstens 28.090 euro. De Bigster Hybrid G-150 4×4 krijg je vanaf 32.090 euro.