Citroën kampt met airbagproblemen in verschillende modellen zoals de C3 en de DS3. Aan de basis ligt de inferieure kwaliteit van airbagmodules van de Japanse toeleverancier Takata.
De Japanse Takata-airbagmodules degraderen na verloop van tijd. Wanneer een impact (ongeval) de betrokken airbags activeert, komen er metalen onderdeeltjes los die in het beschermingskussen worden geblazen. Die snijden eerst de airbag stuk en kunnen vervolgens inzittenden ernstig verwonden. Takata leverde ook aan heel wat andere constructeurs probleemgevoelige units. Door die problemen en de bijhorende schadeclaims ging het bedrijf in 2017 failliet.
De eerste problemen met dit type airbags kwamen in Azië aan het licht omdat het degraderen van de componenten wordt versneld door een warm en vochtig klimaat. Daarom besliste Citroën in Frankrijk aanvankelijk om een ‘stop drive’ uit te sturen voor voertuigen in het Zuiden van het land. Na een recent dodelijk ongeval eiste de Franse overheid snel een oplossing. Daarop volgde de ‘stop drive’-aanpak in de rest van Frankrijk en sinds kort ook in ons land plus in Nederland.
Aan de kant?
Veel eigenaars van een Citroën C3 en DS 3 van de vorige generatie kregen een brief in de bus met de boodschap niet langer met de wagen te rijden. Tot de potentieel gevaarlijke airbagmodules waren vervangen. Deze ‘stop drive’-brief is in feite een disclaimer waarbij de constructeur de consument op een gevaar wijst en de verantwoordelijkheid in zekere zin bij die eindgebruiker legt. Citroën kan immers niet opleggen dat een consument zijn wagen (zijn eigendom) niet langer mag gebruiken. Het is dus een veiligheidsadvies, dat je redelijkerwijs best opvolgt.
De constructeur engageert zich om de airbagmodules, die volgens de invoerder voorradig zijn, zo snel mogelijk te vervangen via het dealernet. Of er ook compensaties komen voor de gedupeerden die hun voertuig moeten missen, is niet duidelijk. Voor de constructeur betekent het een complexe opdracht om de wagens te herstellen. Sommige exemplaren zijn inmiddels 17 jaar oud en dan is het vervangen van de airbags dikwijls duurder dan de waarde van de wagen.
Bovendien heeft Stellantis (de groep boven Citroën) ook een groot probleem met garantieclaims voor hun falende PureTech benzinemotoren. Daardoor was het in de Citroën-garages al erg druk. Het is niet zeker of consumenten hun airbags nog kunnen wisselen voor ze op zomervakantie vertrekken.