China krijgt historisch correcte Porsche 718 Spyder

Porsche lanceert de Spyder-versie van de 718 ook in China, maar daar moet de 'topversie' het met de basismotor stellen, de uitstekende PDK-versnellingsbak is wel standaard. © GF

Porsche lanceert straks de Spyder-versie van de 718 Boxster op de Chinese markt. Interessant om weten is dat deze topvariante in Azië met de gewone tweeliter viercilinder (met turbo) is uitgerust. En niet met de atmosferische zescilinder boxermotor zoals in Europa.

Bij de lancering van de huidige versie van de 718 Boxster en de Cayman lanceerde de Duitse constructeur een viercilinder boxermotor mét turbo centraal. Veel liefhebbers van het eerste uur waren hiermee niet opgezet want zij kochten de eerste generatie van deze compacte Porsche juist omwille van de zescilinder die qua karakter en klank perfect aansloot bij de grotere 911.

Om de verwende klant ter wille te zijn, maakte Porsche van de bestaande generatie speciale versies die alsnog werden voorzien van een vier liter grote, atmosferische zescilindermotor. Bij de open Boxster gaat het om de Boxster GTS en de Boxster Spyder, in het geval van de Cayman om de GTS en de GT4.

De Spyder-versie die nu ook in Azië wordt aangeboden, is te herkennen aan de specifieke kokers achter de hoofdsteunen. De Chinese variante van dit model heeft naast de tweeliter turbomotor (300 pk en 380 Nm sterk) ook een uitstekende gerobotiseerde PDK-versnellingsbak.

Porsche voert deze downgrade naar verluidt uit omwille van de hoge rijbelasting voor zwaardere motoren. De keuze voor de viercilindermotor is vanuit historisch oogpunt een logische stap. Zijn illustere voorganger, de 718 RSK Spyder (uit 1958) die gebaseerd was op de 550 werd eveneens aangedreven door een viercilinder boxermotor…

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content