BYD lanceert derde PHEV

BYD lanceert een derde PHEV op basis van de Atto 2.
Gert Verhoeven

BYD voegt dit jaar nog een derde model met verbrandingsmotor aan zijn Belgische gamma toe. Dat wordt een plug-inhybride variant van de Atto 2.  

De BYD Atto 2 kennen we al een tijdje als 100 % elektrisch aangedreven model. BYD moet in Europa rekenen met de invoerheffingen die Europa oplegt aan Chinese constructeurs die hier EV’s verkopen. Voorlopig is deze maatregel een maat voor niets want BYD – net als andere Chinese spelers – neemt deze meerkost op zich waardoor de elektrische BYD-producten voor de Europese consument aantrekkelijk blijven. De Europese maatregel heeft bijgevolg nauwelijks invloed op de consumentenprijs.

Deze situatie is moeilijk te handhaven op langere termijn en daarom bewandelt BYD ook een alternatief pad. Zo wil de constructeur straks op Europese bodem voertuigen assembleren en ondertussen voegt het modellen met verbrandingsmotor toe aan het gamma. BYD lanceerde eerst een PHEV op basis van de Seal U en recent werd daar de Seal 6 aan toegevoegd. Vandaag kondigt BYD aan dat er een PHEV volgt op basis van de Atto 2.

Deze versie maakt gebruik van DM-i technologie (Dual Mode Intelligent) en haalt een rijbereik van 1.000 km met een volgeladen batterij en een gevulde benzinetank. Zuiver elektrisch zou deze versie tot 90 km ver komen. Er komen wellicht twee versies met een verschillende batterijcapaciteit. Mogelijk kan BYD zo inspelen op potentieel nieuwe PHEV-regels, want Europa is van plan om de spelregels voor dit type aandrijving strenger te maken. Deze versie zal uitsluitend beschikbaar zijn met een blauw koetswerk en qua design wordt de snuit licht hertekend. Zo komt er een volwaardig radiatorrooster in de neus om de verbrandingsmotor te koelen. Ook de voorbumper wordt subtiel aangepast. 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise