BYD lanceert derde compacte EV

EV-constructeurs houden woord en lanceren een steeds breder gamma betaalbare EV's.
Gert Verhoeven

BYD is Tesla voorbij en verkoopt vandaag meer EV-modellen dan het Amerikaanse merk van Elon Musk. BYD dankt dat succes aan het gamma dat – in tegenstelling tot Tesla – vooral naar onder uitbreidt. De nieuwste Dolphin Surf maakt dat duidelijk met een prijs vanaf 21.290 euro.  

Met deze Dolphin Surf zorgt BYD voor een aantrekkelijk geprijsd instapmodel dat drempelverlagend moet werken. Met deze nieuwe wagen biedt BYD in alle compacte segmenten een volwaardig EV-alternatief. In het zogenaamde B-segment is er de Atto 2 en in het C-segment de Atto 3, naast grotere modellen waaronder de Seal en de Seal U.

Hoewel dit compacte model voor onze Europese markt nieuw is, bestaat het op de Chinese thuismarkt al een tijdje onder de naam Seagull. In China kost die overigens slechts de helft van de Europese instapprijs. Het wordt op onze markt een concurrent voor onder meer de Dacia Spring en de Hyundai Inster. Hoewel de buitenafmetingen erg compact uitvallen, biedt hij toch een redelijke binnenruimte. Met bijvoorbeeld een koffer van ruim 300 liter en een meer dan redelijke beenruimte achterin. Vooraan zijn er voldoende verstelmogelijkheden om een keurige zithouding te vinden.

Het interieur is veeleer zakelijk en toont minder franjes dan wat we bij BYD gewend zijn. Onder het display zitten knoppen die als sneltoets werken om naar een bepaald menu te gaan op het display. Dat aanraakscherm is minder groot dan bij de andere BYD-modellen, maar het kan wel horizontaal of verticaal worden gedraaid. De basisversie dankt zijn aantrekkelijke prijskaartje (21.290 euro) aan de relatief compacte batterij van 30 kWh, goed voor een rijbereik van 220 km. Er komt ook een versie met een batterijcapaciteit van 43,2 kWh die zonder bijladen 322 km geraakt. Voor die extra kilometers betaal je 2.000 euro meer. 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content