Op 9 januari 2026 zwaaien de poorten van de Heizelpaleizen weer open voor de Brussels Motor Show. Daar kunnen liefhebbers na enkele jaren afwezigheid opnieuw motorfietsen spotten.
De Brussels Motor Show heeft moeilijke jaren achter de rug en het voorbestaan van dit salon is nog altijd stof tot discussie. Terwijl een aantal constructeurs het evenement te duur vindt, zweren andere merken bij het voortbestaan. Feit is dat veel consumenten dit event zien als de place to be om zaakjes te doen. Lees: wie er niet is, verkoopt minder. Veel merken geven toe dat ze in de salonperiode tot een derde van hun jaarlijkse omzet draaien. Het event is dus belangrijk en wint ook internationaal aan allure. Niet omdat Brussel de hoofdstad van Europa is, wel simpelweg omdat het gros van de Europese motorshows inmiddels om budgettaire redenen is geschrapt.
Net omdat er in Brussel zoveel voertuigen worden verkocht, is het evenement ‘incontournable’. Dat beseft nu ook de motorsector. Na lobbywerk en een bevraging bij de bezoekers werd duidelijk dat er reële interesse bestaat voor motoren. Zowat de helft van de bezoekers van de vorige editie geeft aan dat ze ook graag motorfietsen zien op de BMS. Volgens organisator Febiac is het nog te vroeg om de namen van deelnemende motorfabrikanten te kennen. De inschrijvingsperiode is immers pas gestart. De voorbije jaren zagen we alleen enkele motoren op de BMW (auto-)stand.