Brengt VW range extender naar Europa?

Volkswagen heeft de technologie in huis om ID.-modellen van een range extender te voorzien.
Gert Verhoeven

Maanden voor de EU de gedwongen elektrificatie voor 2035 bijstelde, gaven constructeurs aan dat ze niet langer exclusief wilden inzetten op elektrische auto’s. Volkswagen overweegt zelfs elektrische modellen met een thermische range extender aan het ID.-gamma toe te voegen.  

VW heeft op de Chinese markt al een EREV-model (Extended Range Electric Vehicle) rijden. In principe gaat het om een klassieke elektrische auto die ook constant elektrisch rijdt. Wanneer echter de batterij dreigt leeg te raken en er geen mogelijkheid of tijd is om de wagen in een oplader te pluggen, is er een benzinegevoede stroomgenerator aan boord. Die wekt stroom op om de wagen te voeden of de batterij bij te laden.

EV’s uitgerust met dergelijke technologie zijn erg gewild op de Chinese markt maar ook in de VS winnen ze aan populariteit. De technologie is overigens niet nieuw. Een van de eerste elektrische modellen die we op onze markt zagen – de Opel Ampera en Chevrolet Volt – maakten gebruik van deze aandrijfvorm. Vandaag lijkt deze techniek weer aan populariteit te winnen. Nu Europa de deur op een kier zet voor diverse, hybride aandrijfvormen, is het niet denkbeeldig dat VW de bestaande EREV-technologie ook naar Europa brengt. Op dit ogenblik zijn er nog geen concrete plannen, maar het kan technisch perfect om de actuele ID.-modellen met een range extender uit te rusten. 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise