Bpost elektrificeert vloot

Stellantis leverde al meer dan 1.400 elektrische bestelwagens aan Bpost.
Gert Verhoeven

Bpost gebruikt intensief elektrische bestelwagens van Stellantis en wil nog meer pakjesbezorgers op de weg met volledig elektrisch aangedreven, compacte bestelauto’s. Bpost hoopt tegen 2030 uitsluitend pakjes te leveren met elektrische voertuigen.

Bpost heeft een vlot van 11.000 voertuigen en levert daarmee dagelijks zo’n half miljoen pakjes aan huis. De voorbije vijf jaar zijn al 3.000 voertuigen vervangen door elektrisch aangedreven bestelwagens. De ervaringen vallen erg positief uit omdat plaatselijke bedeling met in hoofdzaak traag stop-and-go verkeer perfect matcht met het ideale gebruiksprofiel voor een elektrisch voertuig. Postwagentjes hebben geen probleem met een relatief beperkte actieradius en ook het hogere gewicht van deze wagens is niet de grootste zorg. De meeste digitale bestellingen zitten in een volumineuze doos maar wegen zelden heel veel. Bovendien kunnen de postwagens ’s nachts traag opladen en staan ze de volgende ochtend paraat met een volle batterij. 

Stellantis Pro leverde sinds 2020 al 1.450 e-vans. De groep die onder andere Citroën, Peugeot, Fiat en Opel in portfolio heeft, kan door een breed aanbod aan geëlektrificeerde bestelwagens een oplossing bieden voor de uiteenlopende mobiliteitsbehoeften van logistieke spelers als Bpost. Bpost kiest overigens voor een multimodale mobiliteitsaanpak door bijvoorbeeld postbodes tegelijk met elektrische fietsen en cargobikes op pad te sturen. 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise