BMW moet wereldwijd enkele honderdduizenden voertuigen naar de garage roepen omdat er een brandrisico bestaat. In ons land gaat het om enkele duizenden wagens.
Nadat eerder Stellantis de ene na de andere terugroepactie aankondigde, is het nu de beurt aan BMW. Het gaat om voertuigen die tussen 2015 en 2021 zijn gemaakt. En voor alle duidelijkheid: het zijn allerminst elektrisch aangedreven exemplaren. De getroffen modellen hebben een tweeliter viercilinder turbo benzinemotor onder de motorkap. Dat zijn de 530i, de 430i, 230i, 330i maar ook de X3, X4 en de Z4. Vandaar dat ook de Toyota Supra getroffen is, want die werd volledig gebaseerd op de architectuur en de aandrijving van de Z4.
Concreet situeert zich het probleem bij de startmotor. Daar zit een relais op dat de zogenaamde starterkrans bij het starten in de tandwielen van het vliegwiel laat schuiven. Nu kan er vocht in dat relais insijpelen en de corrosie die zo ontstaat kan een mogelijke kortsluiting veroorzaken. In extreme gevallen ontstaat er op die manier brand. Omdat het relais rechtstreeks op de batterij is aangesloten en dus altijd onder spanning staat, dreigt het gevaar zowel bij het rijden als bij stilstand. Daarom adviseert BMW om de getroffen voertuigen tijdelijk in open lucht en bij voorkeur niet naast een gebouw te parkeren. De eigenaars van de auto’s krijgen zo snel mogelijk een brief in de bus voor een afspraak om de startmotor te vervangen.