BMW zet zwaar in op de IAA in München met de voorstelling van de Neue Klasse en de concrete lancering van de nieuwe iX3 die gebaseerd is op deze vernieuwende EV-technologie.
Hoewel de Zuid-Duitse autobouwer vandaag de resetknop indruk op vlak van elektrificatie blijft de BMW zijn naam trouw als ‘Bayerische Motoren Bauer’ door ook op andere terreinen actief te blijven, met name diesel, benzine, hybride, ja zelfs waterstof… uitgerekend op het ogenblik dat heel wat andere spelers deze piste verlaten.
Qua elektrificatie wil BMW uiteraard verder werken om de nadelen van elektrische aandrijving verder uit te vlakken. Op die manier wil de constructeur zijn actuele marktsituatie – die er in België met dank aan de salariswagen al erg rooskleurig uitziet – verder versteken.
Het ‘geheime wapen’ om de Neue Klasse BMW-EV’s verder te laten rijden met één batterijlading is niet langer om extra batterijcapaciteit (én bijhorend gewicht) toe te voegen, maar wel door de wagens aan de basis zuiniger te maken zodat een lager stroomverbruik zich vertaalt in extra rijbereik.
Discretere nieren
De eerste telg van deze Neue Klasse wordt de nieuwe generatie iX3 en wat meteen opvalt is dat BMW zijn optische signatuur verlicht en de nieren zijn opnieuw herleid tot hun oorspronkelijke proporties en daarmee knoopt het merk met de propeller opnieuw aan bij zijn rijke verleden met een generatie nieuwe producten die weer sober en verfijnd ogen. De iX3 is echter geen kleintje met een lengte van 4,78 meter, maar een uitstekende stroomlijn (cx) van 0,24.
Grote batterij
BMW heeft met de ‘Eco Pro’-ingrepen flink wat expertise in het reduceren van het verbruik, al zijn een aantal recepten geen ‘rocket science’. Het drukken van gewicht en het optimaliseren van aerodynamica zijn technieken die niet voor het eerst worden toegepast. Doorgedreven gebruik van state-of-the-art software en een verrassende oplossingen qua elektromotoren (inductie) zijn dat wel.
De combinatie van de haast ontelbare kleine ingrepen maakt dat EV 2.0 of de Neue Klasse zoals BMW die doopt, tot 30% zuiniger belooft te zijn. Naast een zuinige aandrijving kiest BMW ook voor een gigantische batterijcapaciteit van 108,7 kWh waardoor het rijbereik oploopt tot ruim 800 km. In combinatie met een snelle oplaadtechnologie moet dit volstaan om de laatste vooroordelen jegens elektromobiliteit weg te werken.