Batterijen van EV’s blijven presteren

Alain De Jong

Mobiliteitsorganisatie VAB testte de staat van batterijen van gebruikte elektrische wagens. De resultaten zijn bemoedigend en geven aan dat batterijen langer meegaan dan verwacht.

Om de test uit te voeren, plukte VAB vier ex-leasingwagens van de parking van KBC Autolease. De voertuigen hadden respectievelijk 20.000, 40.000, 60.000 en 80.000 km afgelegd en waren tussen de 24 en de 48 maanden oud. Alle voertuigen ondergingen een uitgebreid State Of Health-onderzoek. Een zogenaamde Aviloo-test mat de batterij dynamisch waarbij die van 100 tot 10 % werd leeggereden. Bij zo’n test in realistische rij-omstandigheden monitort een meetmodule de batterij. Op basis van de zo verkregen data kan je vervolgens de werkelijke restcapaciteit berekenen. Het resultaat leest als een percentage en dat is meteen de restcapaciteit van de ‘oude’ batterij ten opzichte van een nieuwe. Het ziet er overigens naar uit dat zo’n test vanaf volgend jaar verplicht wordt bij een tweedehandskeuring van elektrische wagens. Zo zou de consument een meer betrouwbaar beeld krijgen van de staat (SOH) van de batterij bij aankoop.

Beloftevol

De resultaten van deze test zijn beloftevol want de wagen met de hoogste kilometerstand – een Audi e-tron van 48 maanden met ruim 80.000 km – haalde nog een restcapaciteit van 94 %. Dit was de ‘laagste’ score want de overige modellen – een Volvo XC40, BMW i4 en Peugeot e-2008 – scoorden tussen 95 en 97 %. Dit bewijst dat batterijen van elektrische wagens veroudering behoorlijk verteren. De lange levensverwachting danken zij vooral aan het feit dat ze nooit volledig worden ontladen.

Wanneer je op het dashboard van een wagen leest dat de batterij leeg is, blijft er altijd een beetje energie over. De technologie voorkomt zo dat de batterij te diep wordt ontladen – met mogelijke schade als gevolg. Anders uitgedrukt: producenten offeren een klein stukje rijbereik op ten voordele van de levensduur. Precies daar zit het grootste verschil met een batterij van bijvoorbeeld een gsm of een laptop. Daar gaan we dikwijls door tot die volledig leeg uitvalt.

Dit opent perspectieven voor de consument. Veel elektrische leasingauto’s zijn stilaan afgeschreven en komen op de tweedehandsmarkt terecht. Nu blijkt dat de batterijen van die wagens ook na flink wat kilometers keurig presteren, ligt de drempel voor particulieren om over te schakelen op elektromobiliteit een stuk lager.

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise