De autosector voert vanaf 2026 een nieuwe milieubijdrage in voor de recyclage van de batterijen van elektrische en hybride voertuigen. Voor een volledig elektrische personenwagen met een NMC-batterij gaat het om 50 euro, op te leggen bij de aankoop. Dat meldt Febelauto, het beheersorganisme van de autosector voor afgedankte voertuigen en hun batterijen.
In 2024 voerde Febelauto al een milieubijdrage in op voertuigen om de toekomstige recyclage mee te bekostigen. Voor personen- en bestelwagens gaat het om 10 euro.
Voor batterijvoertuigen komt daar nu nog een extra milieubijdrage bij, die varieert naargelang het gewicht en type van de accu. Voor batterijen die meer dan 350 kilogram wegen, waaronder de meeste volledig elektrische personenwagens vallen, gaat het om 50 euro bij NMC-batterijen. Dat type batterij is momenteel het meest gangbaar, al wordt een opkomst van LFP-batterijen met een langere levensduur maar korter rijbereik verwacht, waarvoor de milieubijdrage in die gewichtsklasse 100 euro bedraagt.
Bij hybride wagens en de kleinste volledig elektrische auto’s variëren de bijdragen tussen de 15 en 25 euro bij NMC- en NiMH-batterijen en tussen de 30 en 100 euro bij LFP-batterijen. Bij herstellingen van batterijmodules tot 40 kilogram geldt een milieubijdrage van 5 of 10 euro.
Voor de zwaarste batterijen van meer dan 1.000 kilogram – in de praktijk bussen en vrachtwagens – wordt de milieubijdrage berekend op basis van het gewicht van de batterij, met een tarief van 10 cent per kilogram, of 20 cent per kilogram voor LFP-accu’s. Dat tarief komt op de al bestaande milieubijdrages van 150 euro voor bussen en 250 euro voor vrachtwagens.
Febelauto benadrukt dat de nieuwe bijdrage de veilige en duurzame inzameling, verwerking en recyclage van afgedankte voertuigen en hun batterijen garandeert. “Afgedankte batterijen voor de aandrijving van hybride, plug-in hybride en elektrische voertuigen vormen dan ook de uitdaging van morgen. Hun aantallen gaan de komende jaren exponentieel toenemen”, zegt Febelauto-directeur Catherine Lenaerts.
Momenteel blijft het aantal ingezamelde, afgedankte batterijen van hybride en elektrische auto’s nog beperkt, omdat de meeste voertuigen nog niet aan het einde van hun levenscyclus zijn. Toch was er de laatste jaren al een aanzienlijke stijging te zien, van 31,6 ton in 2021 tot 412,4 ton dit jaar al.