Febiac, de federatie van bedrijven uit de Belgische auto- en tweewielerindustrie, publiceerde de inschrijvingscijfers voor juli. Die zijn licht bemoedigend. Hoewel er nog een daling is met 1,7 % is die minder scherp dan de voorbije maanden.
De marktevolutie van de komende maanden gaat bepalen of we van een herstel kunnen spreken. Er is nog altijd een dalende trend al is die duidelijk minder scherp dan een maand geleden. In juni zagen we een dip van 16 % en vandaag – een maand later – is dat nog 1,7 %. Niet goed, maar wel minder slecht. Eén zwaluw maakt nog geen lente want over de eerste zeven maanden van 2025 krimpt de markt met bijna 10 %. In de meest pessimistische prognoses van eind 2024 werd een krimp tot 20 % voorspeld. Wanneer de markt zou stagneren op – 10 % zou dat een gunstige evolutie zijn.
In juli 2025 werden 31.613 nieuwe voertuigen ingeschreven. Opvallend: de privémarkt blijft groeien (+ 7,3%) en de professionele branche van leasing- en salariswagens laat een daling met 7,4 % optekenen. Over de eerste 7 maanden van 2025 krimpt deze markt zelfs met -19,3 %. De sector van de lichte bedrijfswagens doet het uitstekend met een groei van 23,8 % in juli en met 11,2 % gecumuleerd over 2025. Dit is voor een groot stuk te danken aan de groeiende e-commerce en de bijhorende, stijgende vraag naar koerierdiensten. Juli was ook een goede maand voor de gemotoriseerde tweewielers met 14,2 % groei. Dit is in hoofdzaak toe te schrijven aan het droge weer van de voorbije maanden waardoor meer weggebruikers voor een tweewieler kiezen.