Automarkt kan het tij niet keren

De automarkt krimpt omdat professionele kopers het laten afweten en privékopers de EV niet lusten.
Gert Verhoeven

De eerste vijf maanden van 2025 daalde het aantal inschrijvingen van nieuwe personenwagens. In mei werden 34.338 voertuigen ingeschreven, wat neerkomt op een krimp met 11,7 %. Over heel 2025 blijft de terugval voorlopig beperkt tot 9,7 %.  

De markt is sinds dit jaar fundamenteel veranderd. De afgelopen jaren waren de bedrijfswagens de sterkhouder en ook gedurende de coronacrisis hield dat marktsegment de sector overeind. Vandaag is het aandeel van de privékopers over de eerste maanden van 2025 met 7,4 % toegenomen, terwijl het segment van de professionele klanten met 20,4 % kromp. Een van de redenen is de fiscaliteit. Vooral zelfstandigen kochten de voorbije jaren anticiperend. Zij schreven nog snel een plug-inhybride in met een fiscaal gunstig regime en stelden zo de overstap naar een 100 % elektrisch aangedreven model uit. Dat verklaart voor een stuk de terugval op de professionele markt.

Er spelen echter nog andere elementen en elektrificatie heeft daar alles mee te maken. Omdat bedrijfswagens vandaag bijna altijd een elektro-aandrijving hebben, zien we de operationele leasingkosten stijgen. Leasingmaatschappijen moesten recent de (te hoog ingeschatte) restwaarden naar beneden bijstellen waardoor de maandelijkse leasingkost steeg. Er zijn ook meer werknemers die geen elektrisch voertuig willen en bedanken voor een (elektrische) salariswagen. Zij kunnen vaak uitwijken naar een mobiliteitsbudget waarmee ze soms zelfs een stukje woonlening afbetalen.

Door deze combinatie van factoren ziet het er niet naar uit dat de professionele markt snel zal aantrekken. Een andere opvallende trend is dat particulieren vooral benzinewagens of hybride modellen kopen. Het aandeel benzinewagens is zelfs licht gegroeid ten opzichte van vorig jaar. 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content