Audi e-Tron GT krijgt nieuw instapmodel

Alain De Jong

Audi wil elektrisch rijden in het premium segment iets toegankelijker maken met een nieuw instapmodel van de e-Tron GT.

Niet dat de ‘basisversie’ van de Audi e-Tron GT nu plots nog prikje kost. Want ook deze sportieve vierdeurs accuwagen blijft een premium model in de topklasse van de markt voor elektrische auto’s. Het begrip instapmodel is dan ook relatief. Het duidt meer op de verhoudingen tegenover de al bestaande varianten S e-tron GT, RS e-tron GT en RS e-tron GT Performance die recent een update kregen.

De vierwielaangedreven e-Tron GT Quattro positioneert zich net daaronder en kost 110.500 euro. Nog altijd een zeer stevig bedrag. Maar noteer wel dat deze elektrische Audi een concurrent is van de Porsche Taycan, waarmee hij trouwens de technische basis deelt. Terecht is dan ook de vraag waarom er niet meteen voor een nog goedkopere versie met achterwielaandrijving werd gekozen, die wel bij de Taycan bestaat.

Grootste actieradius

De classificatie instapmodel voor de Audi e-Tron GT Quattro is misschien niet de beste verwoording, want ook deze auto zet nog zeer indrukwekkende prestaties neer. Zo produceren de twee elektromotoren samen 585 pk waardoor de spurt van stilstand tot 100 km/u in amper 4 seconden lukt. De accu van 105 kWh garandeert een rijbereik van 622 kilometer (WLTP) en biedt daarmee de grootste actieradius van alle e-tron GT’s. Noteer dat snelladen kan aan een vermogen van 320 kW, zodat je in slechts 18 minuten kan bijladen van 10 naar 80 procent.

Deze nieuwe e-Tron GT Quattro is nu te bestellen bij de Audi-dealers.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content