Op 22 juni viert het Italiaanse Alfa Romeo zijn 115-jarig bestaan. In het Alfa-museum van Arese feesten fans dan uit de hele wereld.
Alfa Romeo is in 1910 opgericht in Milaan. Het logo van het merk bestaat uit een kruis en een slang. Het kruis verwijst naar het historische symbool van de hoofdstad van Lombardije. De biscone (adder) komt uit het wapenschild van de Milanese adellijke familie Visconti. Tot 1972 stond de naam Milano ook onderaan het logo. Op 22 juni wordt naar aanleiding van de verjaardag een nieuw merklogo onthuld. De constructeur houdt daarover voorlopig de lippen stijf op elkaar.
Het lijkt onwaarschijnlijk dat er Milano weer verschijnt. De producent doopte vorig jaar zijn nieuwe SUV met deze naam. Na fel protest van de overheid werd de eerste volledig elektrisch aangedreven Alfa omgedoopt tot Junior. De grootste ergernis was dat de wagen niet in Lombardije maar wel in het Poolse Tychy van de band rolt. Daarom leek de verwijzing naar Milaan ongepast geacht.
Museo Storico
Alfa heeft dit jaar nog veel meer om te vieren. Het is precies 100 jaar geleden dat het een eerste Grand Prix won met de Tipo P2. Het is ook 75 jaar geleden dat de Alfa 1900 werd gelanceerd. De Giulietta Berlina telt 70 lentes. En een halve eeuw geleden veroverde Alfa Romeo een wereldtitel met de 33 TT 12. Plaats van afspraak op 22 juni is het Museo Storico in Arese waar de festiviteiten zullen plaatsvinden. Op het circuit naast het museum vormen dan 115 Alfa Romeo’s de letters en de cijfers AR 115. Liefhebbers die de festiviteiten ter plekke willen bijwonen, moeten zich vooraf registreren via de website van het museum.