De compacte crossover ondergaat subtiele esthetische en technische wijzigingen om beter opgewassen te zijn tegen de sterke concurrentie.
De Alfa Romeo Tonale is al vier jaar op de markt en dat is meestal het moment voor een eerste update. Verwacht dus geen compleet nieuwe wagen, maar een gerichte evolutie om weer beter te voldoen aan de huidige marktnoden en tendensen. Uiterlijk valt vooral de nieuwe positionering van het kenteken vooraan op. Dat hangt nu niet meer aan de linkerkant van de bumper, maar zit voortaan centraal zoals de bij de meeste wagens om aan de huidige regelgeving te voldoen. Verder maken details aan het design van de grille en de bumpers, plus de kleurstelling van het logo het verschil. Ook in het interieur blijven de aanpassingen beperkt met nieuwe kleurencombinaties van de bekleding en een modernere draaiknop voor de bediening van de automaat in plaats van een klassieke pook.

Pittiger
Op technisch vlak pakt de Tonale uit met enkele interessante vernieuwingen die wel een verschil kunnen maken. Eerst en vooral wint de crossover aan rijdynamiek met een verbeterde ophanging en een grotere spoorbreedte. Daarnaast werd het motorenpalet geoptimaliseerd. Zo wint de mild hybride 1.5 Ibrida iets aan kracht met een vermogen dat stijgt van 160 naar 175 pk en levert de plug-inhybride iets aan vermogen in – 270 in de plaats van 280 pk – om aan de nieuwe strengere Euro 6E Bis-norm te voldoen. Voor veelrijders blijft de 130 pk sterke 1.6 dieselmotor nog beschikbaar.
Alfa Romeo maakt weldra de prijzen bekend van de vernieuwde Tonale.
