“Die tote Stadt” in de Vlaamse Opera.

De Vlaamse Opera maakt er een goede gewoonte van om ieder jaar één opera op een Vlaams tema te programmeren. Dit jaar is dat “Die tote Stadt”, een opera van Erich Wolfgang Korngold naar het toneelstuk “Le mirage” van Georges Rodenbach, dat op zijn beurt gebaseerd was op diens novelle “Bruges la morte”. Een symbolistische roman waarin werkelijkheid en verbeelding in mekaar overlopen. De trieste sfeer die eind vorige eeuw het vervallen Brugge beheerste, dringt in de huiskamer van een weduwnaar binnen, hij zal niet ingaan op de mogelijkheid die een jonge vitale vrouw hem biedt om te ontsnappen.

Deze opera was in zijn tijd ontzettend populair. Hij ging in 1920 gelijktijdig in première in Hamburg en Keulen. Korngold was toen 23 jaar oud. De muziek herinnert aan Richard Strauss, met een overduidelijke verwijzing naar “de dans van de zeven sluiers” of de “Rosenkavalier”, maar hij leunt ook aan bij de lichtere muze, de operette. We kennen tenslotte allemaal zijn muziek die hij schreef voor Hollywood. Breed georkestreerde muziek, met delikate verfijning en met de twee voeten stevig op de grond. Een echte vernieuwer was Korngold niet. Hij was in Hollywood terechtgekomen, op de vlucht voor de nazi’s, hij was jood.

Als je dit soort muziek speelt, moet je dan ook dubbel voorzichtig zijn. Het wordt heel makkelijk te sentimenteel. Dirigent Stefan Soltesz wilde dat te alle prijze vermijden en ging er dus in het eerste en derde bedrijf hard tegenaan. Het gevolg was dat de hoofdrolzanger William Cochran, die toch tegen een stootje kan, in moeilijkheden kwam. Het was niet allemaal even mooi wat we van hem te horen kregen. Maria/Marietta moet kunnen dansen, de zware romantische partij zingen en daarbij geloofwaardig blijven. De Amerikaanse Cynthia Makris liet zich niet door het orkest overdonderen en hield stand. Ze weet te overtuigen. De andere rollen zijn adekwaat bezet met een speciale vermelding voor een biezonder lyrisch moment van Michael Kraus.

De Vlaamse Opera nam een oude bestaande produktie over in een regie van Götz Friedrich. Daar lag een dik pak stof op, en door het routineuze instuderen kwamen ze niet verder dan opera zoals we het jaren geleden gewend waren te zien. Van het meerzijdige van het symbolisme blijven alleen de waanbeelden hangen. Maar die zijn niet altijd even smaakvol. Korngold zou beter gediend zijn door een nieuwe, frisse en weloverwogen eigen produktie.

Lukas Huybrechts

“Die tote Stadt”, in de Opera van Gent, van 9 tot 20/12.

“Die tote Stadt” : breed georkestreerde muziek.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content