De debuut-cd van de Russische pianiste Veronika Iltsjenko straalt vooral kracht uit.
S childerijen uit een tentoonstelling uit 1874, het bekendste werk van de Rus Modest Moussorgski, wordt vaak impressionistisch genoemd. Dat zou van hem een belangrijk avant-gardist maken, Claude Monets schilderij Impression Soleil Levant is immers amper één jaar ouder. De werkelijkheid is dat Moussorgski zich veeleer tot een Russische traditie keerde. De term ‘impressionisme’ kwam vooral van Maurice Ravels bekende orkestbewerking van dit boeiende pianostuk.
Dat stuk staat centraal op de debuut-cd van Veronika Iltsjenko. Nadat ze in het jaar 2000 een meestergraad piano had behaald in Ekaterinburg, verhuisde deze Russische pianiste naar Brussel en studeerde ze bij Jan Michiels en Rian de Waal. Ze geeft geregeld recitals en begeleidt operasolisten.
Een echt Russische cd, en toch ook weer niet. De eerste componist van wie ze vier composities speelt, Arno Babadjanian, was een Armeniër die oorspronkelijk de ritmes en melodieën van zijn geboortestreek in zijn muziek verwerkte. De latere werken, waaronder Six pictures dat ook op de cd staat, zijn experimenteler. Thematisch sluiten de Schilderijen van Moussorgski hier perfect bij aan, én ze contrasteren ermee. Russisch van timbre, maar klassiek van compositie, ook al was de componist zelf geen pianist.
De vorig jaar overleden Galina Oestvolskaja trok zich na 1960 dan weer volledig terug uit het sovjetmuziekleven en componeerde compacte, extreem gepolariseerde werken waarin agressie en zachtheid, ascese en obsessie afwisselen. Haar Pianosonate nr. 5 op deze cd bestaat uit tien korte delen, die allemaal draaien rond eenzelfde noot, re-mol, die soms als commentaar, soms als draagstructuur, soms als radicale tegenpool fungeert.
Kracht is een term die deze werken met elkaar verbindt, en dat is ook wat uit de opname straalt. We beluisterden de cd en gingen naar een van de presentaties. Veronika Iltsjenko houdt zich ver van romantiek. Een sterke techniek (die live alleen aan het majestueuze slot van de Schilderijen even haperde) brengt vooral de grootsheid, somberheid, obsessie, agressie én sereniteit van de composities naar boven. Bij momenten gedurfd maar soms ook streng, en de keuze van de stukken versterkt dat nog. Meer dan boeiend, maar iets meer esprit was welkom geweest.
MEER KLASSIEK OP WWW.KNACK.BE/BLOG/KLASSIEKE-MUZIEK
VERONIKA ILTSJENKO, RECITAL, EMS, EMSVI001, 15 EURO. INFO: WIM@AMSCONSULTING.BE, WWW.VERONIKAPIANO.COM.
VERONIKA STELT HAAR CD NOG VOOR OP 10/2 IN HOUTHALEN (KERK LAAK, 10.30 U.), GENT (RODE POMP, 15 U.) EN WILRIJK (KASTEEL STEYTELINCK, 20.15 U.)
Peter Vandeweerdt