Touring zette een systeem op poten om het verkeer in België beter te beheren.
?Er liepen voortdurend telefoontjes binnen van leden, die manke verkeerssituaties signaleerden,? motiveert gedelegeerd bestuurder Marc de Braekeleer van Touring het initiatief van een jaar geleden. ?We investeerden in personeel en materieel om de problemen beter te overzien. Inmiddels rijden twee eenvolumewagens en twee personenwagens, uitgerust met telescopische antenne en observatiecamera, over de Belgische wegen.
?We opteren voor een structurele aanpak,? zegt Jan Pootemans, verantwoordelijke voor traffic management bij de automobilistenvereniging. ?We bekijken de verkeersstromen op kritieke punten aan de hand van tellingen en observaties, we analyseren de gegevens en op de analyse bouwen we onze verkeersplannen, die we in opdracht van de overheid of van de privé-sector maken.? De analyse stoelt op drie pijlers : de tellingen op grond van cijfergegevens doorgestuurd door magnetische platen op het wegdek ; de observatie met camera’s ; en het in kaart brengen van de signalisatie. ?We willen eigen studies maken. We werken echter ook op vraag van de overheid, van openbare vervoersmaatschappijen die ideale routes willen uitstippelen of van, bijvoorbeeld, petroleumfirma’s, die willen uitpluizen of de verkeersdensiteit hoog genoeg is voor de succesvolle inplanting van een tankstation.?
De tellingen worden nooit individueel geregistreerd, benadrukt Touring. ?Ze stellen dus geen individuele verkeersovertredingen vast, al kunnen ze wel een globale snelheid op een bepaalde strook weg berekenen. Ook de camera’s leveren alleen niet-identificeerbare af. Vanop twaalf meter hoogte is het onmogelijk een chauffeur of een nummerplaat te herkennen. De camera’s geven wel de kwalitateit van een verkeerssituatie weer. Je krijgt er, bijvoorbeeld, ook zicht mee op de acties van voetgangers en fietsers, die aan de aandacht van de telinstrumenten ontsnappen. Zo detecteren we conflicten, die soms via een herfasering van de verkeerslichten of via een simpele herinrichting verholpen kunnen worden.?
De signalisatie speelt een belangrijke rol. Bij elk bestudeerd knelpunt probeert Touring een inventaris aan te leggen die de zichtbaarheid, de conformiteit en het onderhoud van de verkeersborden omschrijft. Het geografisch informatiesysteem (Gis) is een poging om het gebruik van verkeersborden te rationaliseren. Jan Pootemans : ?Soms treffen we ontstellende situaties aan. Aan het Montgomeryplein in Sint-Pieters-Woluwe telden we 120 verkeersborden op 80 palen. Ze stichten meer verwarring dan dat ze duidelijkheid verschaffen. Met slechts enkele tientallen borden zou de verkeersstroom veel efficiënter over de rotonde kunnen.?