Stephan Moens

Alfonso Ferrabosco jr. was een bizarre persoonlijkheid, en hij paste dan ook helemaal in het Londen van zijn tijd: de late jaren van Elizabeth I en de warrige maar kunstminnende tijd van Jacobus I. Aan diens hof werkte Ferrabosco mee aan extravagante toneelstukken, zogenoemde masques, zoals het beruchte Masque of Blackness van Benjamin Jonson, waarschijnlijk het eerste blackface-stuk van de geschiedenis. Het was in zijn tijd net zo omstreden als het nu zou zijn, maar om de tegenovergestelde reden: ‘Niets is lelijker dan een troep Moren met ingevallen wangen.’ Maar Ferrabosco schreef ook heel vernieuwende, complexe gambamuziek. Die laat het voortreffelijke Hathor Consort van Romina Lischka horen in de Sint-Gilliskerk in Brugge.

Info: mafestival.be. Muziek van Ferrabosco met het Hathor Consort is ook beschikbaar op cd, als download of streaming onder de titel The Art of Fantasy.

Go from My Window

08/08

MAFestival, Brugge

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content