JA
De politie is niet opgezet met uw initiatief. Begrijpt u waarom?
Ik begrijp de commotie niet goed, want alcoholcontroles bekendmaken is niet nieuw. Wat vroeger via websites werd bekendgemaakt, wordt nu ook via sms aangekondigd. Dat is het enige nieuwe. Wie voor 0,75 euro ‘bob’ sms’t naar 3028, kan de provincie meedelen waarover hij of zij informatie wil. Zodra wij informatie binnenkrijgen over alcoholcontroles, via websites of dankzij spontane, geverifieerde tips, sturen wij die via sms door. En dat doen we zo precies mogelijk. Bijvoorbeeld: ‘Wodkacontrole tussen Gent en Oudenaarde, op de E17 en de N60’. Een sms’je kost tussen de 0,70 en de 1,5 euro, afhankelijk van het kanaal dat je gebruikte om in te schrijven.
Laten we de dingen bij hun naam noemen: die sms’jes zijn lucratief, en wie zich inschrijft doet dat om de controles te kunnen vermijden.
Dat is de teaser, ja. Als bedrijf moeten wij omzet maken, maar geloof mij: het laatste wat ik wens, is dat er iemand dronken achter het stuur kruipt en een ongeval veroorzaakt. Als we de mensen, al is het maar één persoon, kunnen overtuigen om een taxi te nemen in plaats van de auto, dan is ons opzet geslaagd. Hoe meer aandacht voor de alcoholcontroles, hoe minder mensen er dronken achter het stuur zullen kruipen.
Hebt u vooraf overlegd met de politie?
Ja, naar aanleiding van de bobcampagne op VTM. Trouwens, we bieden de dienst ook aan in Nederland, Frankrijk en Duitsland.
Tegen betaling sms’jes versturen met informatie over alcoholcontroles is pervers, zegt u. Waarom?
Wij zijn niet opgezet met sms’jes die aankondigen waar en wanneer er alcoholcontroles plaatsvinden, omdat die mensen ertoe aanzetten de controles te ontwijken. Dat staat volledig haaks op de boodschap van de bobcampagne: niet drinken wanneer je rijdt. Nog erger wordt het wanneer chauffeurs de berichtjes krijgen terwijl ze aan het stuur zitten en eigenlijk op de weg moeten letten. Wij zijn niet geraadpleegd over dit initiatief. Wij kondigen ook zelf alcoholcontroles aan via onze website, maar slechts zelden en in vage bewoordingen: een per provincie per weekend, of zelfs geen. We willen de mensen daarmee sensibiliseren en zeggen: ‘Opgepast, die dag is er controle, bijvoorbeeld op de E40 in Oost-Vlaanderen’, maar niet meer dan dat. Wanneer mensen ’s avonds een sms’je krijgen, is het doorgaans te laat om alternatieven te zoeken. Stel dat je met z’n vijven op restaurant gaat, samen in een auto. Je hebt vooraf de website gecheckt: geen controle in je buurt. Wanneer je dan een sms’je krijgt, is het toch te laat om een bob te kiezen?
Mensen informeren elkaar al spontaan over alcoholcontroles, via e-mail of sms. Maakt het een verschil dat die dienst nu wordt gecommercialiseerd?
Het klopt dat het nu al gebeurt, maar het gaat om het principe. De firma Etri stuurt die aankondigingen systematisch, georganiseerd. Zogezegd zijn de sms’jes preventief bedoeld, om het verkeer veiliger te maken. Wel, wij vinden dat mensen voor meer verkeersveiligheid niet hoeven te betalen.
Denkt u dat u de sms’jes tegen de feestdagen kunt verhinderen?
We bekijken zo snel mogelijk wat we ertegen kunnen doen, maar het is niet zo eenvoudig. Enerzijds staat het iedereen vrij om informatie te vergaren, anderzijds mag je niet aanzetten tot verkeersonveilig gedrag.
NEE
De politie is niet opgezet met uw initiatief. Begrijpt u waarom?
Ik begrijp de commotie niet goed, want alcoholcontroles bekendmaken is niet nieuw. Wat vroeger via websites werd bekendgemaakt, wordt nu ook via sms aangekondigd. Dat is het enige nieuwe. Wie voor 0,75 euro ‘bob’ sms’t naar 3028, kan de provincie meedelen waarover hij of zij informatie wil. Zodra wij informatie binnenkrijgen over alcoholcontroles, via websites of dankzij spontane, geverifieerde tips, sturen wij die via sms door. En dat doen we zo precies mogelijk. Bijvoorbeeld: ‘Wodkacontrole tussen Gent en Oudenaarde, op de E17 en de N60’. Een sms’je kost tussen de 0,70 en de 1,5 euro, afhankelijk van het kanaal dat je gebruikte om in te schrijven.
Laten we de dingen bij hun naam noemen: die sms’jes zijn lucratief, en wie zich inschrijft doet dat om de controles te kunnen vermijden.
Dat is de teaser, ja. Als bedrijf moeten wij omzet maken, maar geloof mij: het laatste wat ik wens, is dat er iemand dronken achter het stuur kruipt en een ongeval veroorzaakt. Als we de mensen, al is het maar één persoon, kunnen overtuigen om een taxi te nemen in plaats van de auto, dan is ons opzet geslaagd. Hoe meer aandacht voor de alcoholcontroles, hoe minder mensen er dronken achter het stuur zullen kruipen.
Hebt u vooraf overlegd met de politie?
Ja, naar aanleiding van de bobcampagne op VTM. Trouwens, we bieden de dienst ook aan in Nederland, Frankrijk en Duitsland.
Tegen betaling sms’jes versturen met informatie over alcoholcontroles is pervers, zegt u. Waarom?
Wij zijn niet opgezet met sms’jes die aankondigen waar en wanneer er alcoholcontroles plaatsvinden, omdat die mensen ertoe aanzetten de controles te ontwijken. Dat staat volledig haaks op de boodschap van de bobcampagne: niet drinken wanneer je rijdt. Nog erger wordt het wanneer chauffeurs de berichtjes krijgen terwijl ze aan het stuur zitten en eigenlijk op de weg moeten letten. Wij zijn niet geraadpleegd over dit initiatief. Wij kondigen ook zelf alcoholcontroles aan via onze website, maar slechts zelden en in vage bewoordingen: een per provincie per weekend, of zelfs geen. We willen de mensen daarmee sensibiliseren en zeggen: ‘Opgepast, die dag is er controle, bijvoorbeeld op de E40 in Oost-Vlaanderen’, maar niet meer dan dat. Wanneer mensen ’s avonds een sms’je krijgen, is het doorgaans te laat om alternatieven te zoeken. Stel dat je met z’n vijven op restaurant gaat, samen in een auto. Je hebt vooraf de website gecheckt: geen controle in je buurt. Wanneer je dan een sms’je krijgt, is het toch te laat om een bob te kiezen?
Mensen informeren elkaar al spontaan over alcoholcontroles, via e-mail of sms. Maakt het een verschil dat die dienst nu wordt gecommercialiseerd?
Het klopt dat het nu al gebeurt, maar het gaat om het principe. De firma Etri stuurt die aankondigingen systematisch, georganiseerd. Zogezegd zijn de sms’jes preventief bedoeld, om het verkeer veiliger te maken. Wel, wij vinden dat mensen voor meer verkeersveiligheid niet hoeven te betalen.
Denkt u dat u de sms’jes tegen de feestdagen kunt verhinderen?
We bekijken zo snel mogelijk wat we ertegen kunnen doen, maar het is niet zo eenvoudig. Enerzijds staat het iedereen vrij om informatie te vergaren, anderzijds mag je niet aanzetten tot verkeersonveilig gedrag.
samengesteld door jan jagers