JA
U vindt dat we niet alleen voor vrachtwagens maar ook voor personenauto’s een slimme kilometerheffing moeten invoeren. Waarom?
Een slimme kilometerheffing houdt in dat de kosten om met de auto te rijden afhangen van wanneer, waar en met welk type wagen je rijdt. Volgens studies van verkeerseconomen is zo’n heffing de meest kostenefficiënte manier om ons doel te bereiken: een betere doorstroming van het verkeer, minder uitstoot van kankerverwekkende roetdeeltjes, minder CO2-uitstoot en een betere verkeersleefbaarheid. Uit studies blijkt dat 15 procent van de mensen de spits zou vermijden, dat het aantal afgelegde kilometers in totaal met 15 procent zou dalen, en dat de bezettingsgraad per auto zou toenemen. De slimme kilometerheffing vervangt de vaste kosten, de wegentaks en de belasting op inverkeersstelling (BIV). Je geeft mensen een instrument in handen waarmee ze zelf de kosten van hun autogebruik kunnen drukken.
Toch lijkt het een asociale maatregel. De rijken rijden rustig verder, voor de anderen worden de spitsuren te duur.
Wie geld heeft, kan maatregelen aan zijn laars lappen, dat is altijd zo. Toch zouden vooral de meest kwetsbare groepen van de regeling profiteren. Want wie bijvoorbeeld met een dure en vervuilende 4×4 rijdt, betaalt meer. Met de opbrengsten kunnen we het openbaar vervoer uitbouwen, de sociale lasten verlagen en de uitkeringen verhogen. De regeling zou de verkeersdruk verminderen. Bij mijn weten heeft wie minder welgesteld is doorgaans het meeste last van druk verkeer voor zijn deur.
In Duitsland heeft het rekeningrijden voor vrachtwagens geleid tot enorme schadeclaims door de kinderziekten van het systeem. Kunnen we niet beter nog wat wachten?
In Nederland voert men rekeningrijden voor vrachtwagens in vanaf 2011, een jaar later voor personenauto’s. Dat lijkt me tijd genoeg om de kinderziektes waarmee Duitsland geconfronteerd is, weg te werken. Waarom zouden we, samen met Luxemburg, niet op de Nederlandse kar springen?
Waarom bent u tegen de invoering van een slimme kilometerheffing?
Ons uitgangspunt is dat de totale mobiliteitskosten van een gezin stabiel moeten blijven. Wij hebben er geen probleem mee als de kosten binnen dat bedrag verschuiven, maar bij het invoeren van een slimme kilometerheffing rijst er een probleem. Dat blijkt uit een kleine rekensom. Zelfs als je de verkeersbelasting en de belasting op inverkeersstelling (BIV) volledig schrapt, komt het duurder uit. De BIV betaal je maar één keer en is vrij laag. Reken even mee. Voor compacte gezinswagens is de BIV 61,5 euro, en bedraagt het middentarief van de verkeersbelasting 142 euro. Gemiddeld rijden we 15.000 kilometer per jaar. Deel die 142 euro door die 15.000 kilometer en je komt uit op minder dan 1 eurocent per kilometer. Zoveel moet je vragen om een nuloperatie te realiseren. Welnu, de tol op de Franse wegen kost gemiddeld 6,8 eurocent per kilometer. Je kunt het hele systeem van die slimme kilometerheffing niet opzetten voor die ene eurocent per kilometer. Bovendien zou de regeling alleen maar van toepassing zijn op de snelwegen, met een verschuiving van het verkeer naar secundaire wegen en sluipverkeer tot gevolg.
Als een slimme kilometerheffing niet de oplossing is voor de files, wat dan wel?
Omdat het een puur economisch verhaal is, willen wij wél dat het systeem voor vrachtwagens wordt ingevoerd, want met die opbrengsten kunnen we het openbaar vervoer optimaliseren en knelpunten wegwerken in ons wegennet. Verder moeten we telewerken promoten, en waar het mogelijk is mensen hun werk laten doen op vier iets langere werkdagen in de plaats van op vijf normale.
Nederland start in 2011 met rekeningrijden. Doen we dat niet beter met de hele Benelux?
We zullen zeker de effecten van de maatregel bestuderen. Maar de Belgische situatie is volstrekt anders. Het secundairewegennet is in Nederland niet zo sterk ontwikkeld. Nederland kent geen lintbebouwing en woont meer in concentraties.
NEE
U vindt dat we niet alleen voor vrachtwagens maar ook voor personenauto’s een slimme kilometerheffing moeten invoeren. Waarom?
Een slimme kilometerheffing houdt in dat de kosten om met de auto te rijden afhangen van wanneer, waar en met welk type wagen je rijdt. Volgens studies van verkeerseconomen is zo’n heffing de meest kostenefficiënte manier om ons doel te bereiken: een betere doorstroming van het verkeer, minder uitstoot van kankerverwekkende roetdeeltjes, minder CO2-uitstoot en een betere verkeersleefbaarheid. Uit studies blijkt dat 15 procent van de mensen de spits zou vermijden, dat het aantal afgelegde kilometers in totaal met 15 procent zou dalen, en dat de bezettingsgraad per auto zou toenemen. De slimme kilometerheffing vervangt de vaste kosten, de wegentaks en de belasting op inverkeersstelling (BIV). Je geeft mensen een instrument in handen waarmee ze zelf de kosten van hun autogebruik kunnen drukken.
Toch lijkt het een asociale maatregel. De rijken rijden rustig verder, voor de anderen worden de spitsuren te duur.
Wie geld heeft, kan maatregelen aan zijn laars lappen, dat is altijd zo. Toch zouden vooral de meest kwetsbare groepen van de regeling profiteren. Want wie bijvoorbeeld met een dure en vervuilende 4×4 rijdt, betaalt meer. Met de opbrengsten kunnen we het openbaar vervoer uitbouwen, de sociale lasten verlagen en de uitkeringen verhogen. De regeling zou de verkeersdruk verminderen. Bij mijn weten heeft wie minder welgesteld is doorgaans het meeste last van druk verkeer voor zijn deur.
In Duitsland heeft het rekeningrijden voor vrachtwagens geleid tot enorme schadeclaims door de kinderziekten van het systeem. Kunnen we niet beter nog wat wachten?
In Nederland voert men rekeningrijden voor vrachtwagens in vanaf 2011, een jaar later voor personenauto’s. Dat lijkt me tijd genoeg om de kinderziektes waarmee Duitsland geconfronteerd is, weg te werken. Waarom zouden we, samen met Luxemburg, niet op de Nederlandse kar springen?
Waarom bent u tegen de invoering van een slimme kilometerheffing?
Ons uitgangspunt is dat de totale mobiliteitskosten van een gezin stabiel moeten blijven. Wij hebben er geen probleem mee als de kosten binnen dat bedrag verschuiven, maar bij het invoeren van een slimme kilometerheffing rijst er een probleem. Dat blijkt uit een kleine rekensom. Zelfs als je de verkeersbelasting en de belasting op inverkeersstelling (BIV) volledig schrapt, komt het duurder uit. De BIV betaal je maar één keer en is vrij laag. Reken even mee. Voor compacte gezinswagens is de BIV 61,5 euro, en bedraagt het middentarief van de verkeersbelasting 142 euro. Gemiddeld rijden we 15.000 kilometer per jaar. Deel die 142 euro door die 15.000 kilometer en je komt uit op minder dan 1 eurocent per kilometer. Zoveel moet je vragen om een nuloperatie te realiseren. Welnu, de tol op de Franse wegen kost gemiddeld 6,8 eurocent per kilometer. Je kunt het hele systeem van die slimme kilometerheffing niet opzetten voor die ene eurocent per kilometer. Bovendien zou de regeling alleen maar van toepassing zijn op de snelwegen, met een verschuiving van het verkeer naar secundaire wegen en sluipverkeer tot gevolg.
Als een slimme kilometerheffing niet de oplossing is voor de files, wat dan wel?
Omdat het een puur economisch verhaal is, willen wij wél dat het systeem voor vrachtwagens wordt ingevoerd, want met die opbrengsten kunnen we het openbaar vervoer optimaliseren en knelpunten wegwerken in ons wegennet. Verder moeten we telewerken promoten, en waar het mogelijk is mensen hun werk laten doen op vier iets langere werkdagen in de plaats van op vijf normale.
Nederland start in 2011 met rekeningrijden. Doen we dat niet beter met de hele Benelux?
We zullen zeker de effecten van de maatregel bestuderen. Maar de Belgische situatie is volstrekt anders. Het secundairewegennet is in Nederland niet zo sterk ontwikkeld. Nederland kent geen lintbebouwing en woont meer in concentraties.