Met Ford Genk gaat het beter, maar niet met de werkzekerheid van het personeel.
Op 1 oktober vorig jaar velde de internationale leiding van autoconstructeur Ford een hard vonnis. In de Fordfabriek in Genk moesten bijna 2800 arbeidsplaatsen verdwijnen. Maar sinds de afwikkeling van dat sociale drama voor Limburg – met onder meer een brugpensioenregeling vanaf 50 jaar voor bijna een derde van de getroffen werknemers – stuurt de Genkse Forddirectie vooral positieve berichten de wereld in.
Tijdens de jaarlijkse zomervakantie is in het bedrijf een belangrijke etappe van een investeringsprogramma van ruim 600 miljoen euro afgewerkt. In de vernieuwde fabriek komt er een flexibel productie- en transportsysteem, om vanaf 2006 te starten met de assemblage van enkele nieuwe modellen (Galaxy en Crossover). Dat zal volgens Forddirecteur Jan Gijsen hoogstwaarschijnlijk gepaard gaan met nieuwe aanwervingen.
Ook met de productie van de Mondeo – de slabakkende verkoopcijfers van dat model lagen mee aan de basis van de drastische vermindering van het personeelsbestand in Genk – gaat het weer de goede kant op. Twee nieuwe versies van dat model slaan duidelijk beter aan, zodat in Genk de gemiddelde dagproductie is opgevoerd naar ongeveer 940 stuks. Er wordt bijgevolg weer enkele keren op zaterdag gewerkt en een dertigtal ontslagen werknemers zijn opnieuw ingeschakeld. Het gaat om mensen van 48 en 49 jaar die werkloos waren geworden en dat ook zouden blijven in afwachting van hun brugpensioen op 50 jaar.
Bij de vakbonden laat dit jojo-beleid van de Forddirectie een wrange smaak na. Vorig jaar waren er nog enkele duizenden personeelsleden op overschot en nu zijn er handen te kort. Die benadering krijgt anders wel een structureel karakter, want voor de mogelijke aanwervingen in 2006 zal Ford de nieuwe werknemers ook slechts tijdelijke arbeidsovereenkomsten en stagecontracten aanbieden. De pijnlijke afslanking van de fabriek vorig jaar was blijkbaar een ruw breekijzer om de hele werkorganisatie van Ford te versoepelen: op piekmomenten wordt er gedurende enkele maanden veel volk ingeschakeld, bij een terugval van de verkoop – en dus ook van de productie – staan al die mensen snel weer op straat.
Tijdens de komende gesprekken over een nieuw interprofessioneel overleg en in het debat over de financiering van de sociale zekerheid is de flexibilisering van de arbeidsmarkt een van de thema’s. De gang van zaken bij Ford zal de stellingen van de vakbonden en de werkgeversorganisaties ongetwijfeld beïnvloeden.
P.M.