Recenseer uw medemens

© ILLUSTRATIE BART SCHOOFS

Een app waarmee u vóór u iemand hebt ontmoet kunt nagaan of die wel te vertrouwen is. Handig, nee? Maar nog voor de eigenlijke lancering leidde Peeple in de VS tot grote verontwaardiging. De app dreigt nu een stille dood te sterven.

Voor u een restaurant uitkiest, naar de film gaat of een hotel boekt, kunt u op internet de beoordelingen van andere bezoekers en klanten lezen. Het populaire Yelp, waar vooral restaurantrecensies op staan, heeft vast al veel teleurstellende avondjes uit voorkomen. Waarom zou een app ons dan niet kunnen waarschuwen voor onbetrouwbare of gewoon onsympathieke mensen?

Die vraag stelden Julia Cordray en Nicole McCullough zich in 2014 al. Mensen doen zo veel onderzoek vooraleer ze een auto of een wasmachine kopen: dan willen ze misschien ook wel op voorhand iets meer weten over de personen met wie ze in hun leven te maken krijgen. De twee hadden allebei hun eigen redenen om te denken dat zulke recensies succesvol konden zijn: Cordray heeft een bedrijfje dat andere bedrijven helpt met personeel rekruteren, en McCullough wilde weten wie ze als babysit voor haar kinderen kon vertrouwen.

De twee vrouwen bedachten samen Peeple: die app voor uw smartphone moet het mogelijk maken om andere mensen te beoordelen en de recensies van derden over uw medeburgers te bekijken. Het uitgangspunt was revolutionair. De toekomstige gebruikers van hun app, zo maakten Cordray en McCullough aan het einde van de zomer op hun site bekend, zouden mensen kunnen beoordelen in drie verschillende categorieën: persoonlijk, professioneel of romantisch. Het ging dus niet alleen om zakelijke relaties: alle kanten van iemands persoonlijkheid konden worden gekeurd.

In het eerste opzet was het zelfs mogelijk om werkelijk iedereen te recenseren en een aantal sterren van één tot vijf te geven. Niemand kon ervoor kiezen om wel dan niet te verschijnen op de app. Mensen die Peeple niet gebruiken, zouden alleen worden beschermd tegen al te negatieve commentaren en misbruiken. Zo moest Peeple deze maand worden gelanceerd. Dat was althans het plan.

Eind september vroeg The Washington Post zich af waarom niemand eerder op het idee was gekomen, maar de krant zag vooral veel gevaren. Hoe accuraat kunnen onze beoordelingen zijn over mensen die we soms maar enkele keren hebben gezien? Het artikel over Peeple zorgde voor verontwaardigde reacties. De gedachte dat mensen elkaar punten kunnen geven, joeg de Amerikanen de gordijnen in. Zo’n app kon alleen maar de speeltuin worden van rancuneuze en haatdragende mensen. Het stormpje dat losbrak, volgde het gebruikelijke patroon: venijnige blogposts waarin Peeple van racisme en seksisme wordt beschuldigd, een petitie met duizenden handtekeningen, parodieën zoals Sheeple voor schapen en – uiteraard – doodsbedreigingen voor de bedenksters.

Ex-lieven

Cordray en McCullough waren ontzet over zo veel ophef, net voor ze hun app wilden opstarten. Ze haalden de site offline – wat mensen deed vermoeden dat hun hele plan een hoax of verzinsel was – en gingen terug naar de tekentafel. Er werd meteen een nieuwe slogan bedacht: ‘Join the positive revolution’. Daarmee hoopte het duo allicht de vrees uit de wereld te helpen als zou Peeple dienen om ex-lieven af te straffen, collega’s onderuit te halen en beroemdheden te kijk te zetten.

Cordray ging vervolgens langs bij het populaire televisieprogramma van Dr. Phill om iedereen gerust te stellen. Het is niet langer mogelijk een sterbeoordeling te geven aan mensen die geen gebruiker zijn van Peeple, en iedereen krijgt de kans om een veto uit te spreken over negatieve commentaren. Je kunt er dus voor zorgen dat op je profiel enkel de complimentjes te lezen staan die je van andere gebruikers ontving. Genadeloze of ook constructieve kritiek blijft dan onzichtbaar voor bezoekers.

Daarmee is de angel uit Peeple gehaald en dreigt de app – die nog steeds staat aangekondigd voor later deze maand – een stille dood te sterven. Want om elkaar complimentjes te geven, zijn er op internet al mogelijkheden genoeg.

En toch had Peeple een goed idee kunnen zijn. Klanten van Uber worden ook gevraagd om hun chauffeur achteraf een score te geven. Die chauffeurs hoeven niet eens zo heel veel slechte beoordelingen te krijgen om op straat te staan. Zelfstandigen en klusjesmannen die positieve commentaren krijgen, kunnen dat zelfs als verkoopargument gebruiken. Zolang ze niet zelf de recensies schrijven, zoals schrijvers voor Amazon doen, kan dat een nuttige applicatie zijn. Maar het zal aan iemand anders dan Julia Cordray en Nicole McCullough zijn om die te ontwikkelen.

DOOR PETER CASTEELS, ILLUSTRATIE BART SCHOOFS

Hoe accuraat kunnen onze beoordelingen zijn over mensen die we soms maar enkele keren hebben gezien?

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Expertise