Het wetsontwerp-Pinxten kan beterschap aanreiken in de verfoeide papierwinkel.
?Wij stellen voor elke minister een zwarte lijst op van formulieren die we niet meer willen. Veel documenten van administraties en overheidsinstellingen, die de kleine en middelgrote onderneming moeten verwerken, zijn totaal overbodig. Ze moeten weg.? Kris Peeters, secretaris-generaal van de vereniging van zelfstandige ondernemers NCMV waarschuwt nu al de regering voor zijn septemberactie.
De nieuwe sociale balans is zo’n document. Nutteloos, want de werkgelegenheidsgegevens zijn al beschikbaar. Bovendien kost het socialebalansschrijven de KMO’s twee miljard frank, ondanks de belofte van de regering dat het werk geen meerkost zou meebrengen. De invoering, straks, van de sociale identiteitskaart (ziekenfondskaart) kan in één beweging 43 formulieren en documenten overbodig maken. Dan moet dat ook snel gebeuren. De structuurenquête, die het Nationaal Instituut voor de Statistiek, zogezegd onder Europese druk, in de nek van het bedrijfsleven schuift, slaat op gegevens die bij andere administraties beschikbaar zijn zoals in de jaarrekeningen bij de Nationale Bank, bij de BTW-administraie of de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid. Voor het handelsregister moet een ondernemer verouderde, niet-geïnformatiseerde of niet-aangepaste formulieren invullen. De gegevens uit het register worden op drie verschillende niveaus bijgehouden, maar ze zijn noch onderling uitwisselbaar, noch direct te raadplegen.
Klaagt Kris Peeters : ?Waarom legt de overheid de last en de kosten voor administratieve gegevensverwerking bij de ondernemingen ? Zij kan het zelf doen. De meeste ondernemingsgegevens zitten in de computers bij de verschillende administraties en parastatalen.?
MILIEUPAPERASSEN
Het zou nochtans moeten gaan beteren met de administratieve overlast. Het ontwerp van programmawet van KMO-minister Karel Pinxten (CVP) tot bevordering van het zelfstandig ondernemen voorziet in een vereenvoudiging van de administratieve omgeving voor KMO’s en zelfstandigen. Pinxten zelf noemt dat een werkgelegenheidsmaatregel. Bij de diensten van de eerste-minister (kwestie van de opzet gezag te verlenen) komt er een nieuwe dienst voor administratieve vereenvoudiging op federaal niveau. Afgezien daarvan moet elke minister die een ontwerp van wet of van koninklijk besluit schrijft een administratieve impactfiche opstellen, met de kosten en baten van het papierwerk.
Ondanks Pinxtens plannen blijft het NCMV waakzaam. Het wetsontwerp ligt nog voor advies bij de Raad van State. Na goedkeuring moet het ook nog worden uitgevoerd, wat in België wel eens mis wil lopen. Of het kan weer worden zoals met de Commissie Comform, die advies moet geven over elke administratieve verplichting aan KMO’s en zelfstandigen. Vaak omzeilt de overheid dit verplicht advies door hoogdringendheid in te roepen.
?Er zijn documenten waar een onderneming iets aan geeft, zoals de jaarrekening ten behoeve van de Nationale Bank,? zegt Peeters. ?Maar andere formulieren zijn totaal nutteloos. Het is godgeklaagd dat de bedrijven zoveel tijd en geld moeten steken in maandelijkse, trimesteriële en jaarlijkse statistieken. Als de overheid er al iets mee doet, krijgen we er nu de neerslag van in statistieken voor de jaren 1994 en 1995.?
De federale overheid is een probleem, maar de Vlaamse is dat niet minder. Inzake milieu, bijvoorbeeld, moet een onderneming aanvragen indienen voor de diverse milieuvergunningen. Ze dient voor elke afvalstof afzonderlijk een formulier in te vullen voor de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij en de afvalwatergegevens jaarlijks aangeven aan de Vlaamse Milieumaatschappij. Het emissiejaarverslag moet dan nog eens de gegevens bevatten die al in de voorgaande documenten opgenomen zijn.
Het Vlaams Instituut Zelfstandig Ondernemen richtte intussen een dienst administratieve vereenvoudig op met drie doelstellingen : een mentaliteitswijziging bij politici en ambtenaren bereiken ; bij elke administratie en overheidsinstelling ambtenaren aanstellen die verantwoordelijk zijn voor administratieve vereenvoudiging ; een verplicht KMO-effectenrapport invoeren voor alle geplande regelgeving met een vermoedelijke weerslag op de ondernemingen.
Secretaris-generaal van het NCMV Kris Peeters : Waarom legt de overheid de administratieve last bij de ondernemingen ? Veelal kan ze het werk zelf doen.