JA

‘Middenstrookrijden is al een overtreding, maar mag gerust zwaarder worden beboet. Er zijn immers nog altijd mensen die denken dat het legaal is om met de maximumsnelheid van 120 km/u op de middenbaan te rijden. Dat is onzin, want men is verplicht op de rechterrijstrook te rijden als dat mogelijk is.

Het hardnekkige middenstrookrijden belet dat de maximumcapaciteit van de autosnelweg wordt benut. Op die manier ontstaan er files en gaat men bumperrijden. Een onderzoek van de Britse automobilistenbond RAC heeft dat vorige week nog aangetoond. Bovendien worden andere automobilisten bijna verplicht de auto’s op de middelste rijstrook langs rechts in te halen. Aangezien die mensen zich blauw ergeren, leidt dat tot een verhoogde verkeersagressie. Er bestaan misschien geen cijfers over het aantal ongelukken dat rechts inhalen veroorzaakt, maar dat wil niet zeggen dat er géén slachtoffers vallen. Mijn ervaring toont een ander beeld.

Rechts inhalen is trouwens een overtreding van de derde categorie. Dat is de zwaarste overtreding. En terecht, hoewel het aan de agent ter plaatse is om te bepalen of het een noodzakelijk of verkeerd manoeuvre was. Aangezien middenstrookrijden aanleiding geeft tot onterecht rechts inhalen, is het rechtvaardig het zwaarder te beboeten.

De politie geeft nu wel processen-verbaal aan middenstrookrijders, maar dat gebeurt veeleer sporadisch. Met de nieuwe rijdende camera’s in anonieme politiewagens zal dat verbeteren. Zij zullen de overtreding filmen, waarop de bestuurder meteen met zijn fout wordt geconfronteerd. Het klopt dat er maar één dergelijke camera per provincie ter beschikking zal zijn, maar die zal zeer nuttig blijken. En de politie zal ze in de eerste plaats inschakelen om bumper- en middenstrookrijden te registreren .

Het belangrijkste is natuurlijk preventie en educatie. We moeten in de eerste plaats de automobilisten overtuigen dat het inpalmen van de middelste rijstrook kwalijke gevolgen heeft.’

NEE

‘Het klopt dat middenstrookrijden files veroorzaakt. Mensen gaan bumper aan bumper rijden of halen langs rechts in, waardoor de doorstroming afneemt. Maar dat er daardoor ook meer ongevallen plaatsvinden, is niet bewezen. Het zóú kunnen, maar daarvoor moet het fenomeen grondiger worden bestudeerd. Nu is er bijna geen literatuur over te vinden. Om van middenstrookrijden een zware overtreding te kunnen maken, moet een causaal verband worden aangetoond met verkeersongevallen.

Zo is rechts inhalen wél een zware overtreding, onderzoek heeft immers uitgewezen hoe gevaarlijk dat is. Rechts inhalen wordt inderdaad bevorderd door middenstrookrijden, maar in feite is de automobilist niet verplicht langs rechts in te halen. Dat kan ook langs links.

Door louter de overtreding te verzwaren, geef je het verkeerde signaal. De mensen weten toch dat het risico gepakt te worden, klein is. De politie zou bovendien extra manschappen moeten inzetten, aangezien middenstrookrijden niet door een flitspaal kan worden vastgesteld. Veel controle is er dus niet. De rijdende camera’s kunnen de pakkans nauwelijks vergroten. Het principe is goed, maar er is amper één camera per provincie en die dient in de eerste plaats om overtredingen vast te stellen, waar wél een oorzakelijk verband is met ongevallen, bijvoorbeeld bij overtredingen van snelheidsduivels.

Indien onderzoek aantoont dat middenstrookrijden tot ongevallen kan leiden, is een zware boete wenselijk. Maar enkel wanneer het risico van een straf groot is. De zware boete mag ook niet van de nieuwe verkeerswet worden losgekoppeld. De specialisten zullen vragen moeten stellen. Is het bijvoorbeeld riskanter hardnekkig op het middelste baanvak te blijven rijden dan met de gsm in de hand een auto te besturen?

In de eerste plaats moet iedereen beseffen dat middenstrookrijden gevaarlijk, en daarom een overtreding is. Sensibiliseren doe je niet door de straf te verzwaren. De overheid moet informeren om een sociaal wenselijk gedrag aan te moedigen.’

‘Het inpalmen van de middelste rijstrook heeft kwalijke gevolgen.’

‘Middenstrookrijden verplicht niet tot inhalen langs rechts.’

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content