Sopraan María Bayo zingt Mozart.
Verschillende keren stal ze al de show in de Muntschouwburg. Ze was een breekbaar delicate Mélisande en een overrompelend vitale Calisto. Twee verschillende soorten karakters uit totaal verschillende stijlperiodes. Mélisande is een operafiguur van Debussy van rond de jongste eeuwwisseling, la Calisto is er één van Cavalli uit het midden van de zeventiende eeuw. Maar de Spaanse sopraan María Bayo kan nog meer. In het lichtere genre van haar land, in de zarzuela, laat ze zich allerminst wegzingen door meer potige en gerenommeerde partners als Placido Domingo of Alfredo Kraus. Ze laat zich niet in de nederige rol van aangeefster drummen, waarna de sterren het mogen afmaken.
María Bayo is een natuurtalent, met een pittige gave stem en een overvloed aan muzikaal inzicht. De noten rollen er vanzelfsprekend en moeiteloos uit, bij haar voel je onmiddellijk waar het naartoe moet. Ze is spectaculair in de barokmuziek. Voor die ingewikkelde versieringen en snelle loopjes draait ze haar hand niet om. Bovendien beschikt ze over een krachtige stem en daarmee zit ze veel dichter bij de historische waarheid dan haar meer bescheiden vakzusters. Het was natuurlijk niet zo dat in de barokperiode alleen de kneusjes op de scène stonden, terwijl de grote stemmen pas later in de romantische periode aan bod kwamen.
Zeven jaar geleden brak ze internationaal door met de rol van Susanna uit ?Le nozze? van Mozart. Die rol staat niet op de cd met Mozartaria’s die ze zopas opnam. Wel een aria van Zerlina uit ?Don Giovanni? met ?Batti, batti, o bel Masetto?. Voorts zingt ze nog een aria van Illia uit de ?Idomeneo? en één uit ?Zaïde?, twee
aria’s voor de concertzaal en het prachtige ?Exultate, Jubilate? dat Mozart nog als puber, toen hij de laatste maal in Italië was, voor de kerk schreef. Het symfonisch orkest van Galicië onder leiding Victor Pablo Pérez is niet echt briljant. Het klinkt wat dof en schools. Maar dat gemis compenseert Bayo met verve. De aria’s zijn echt verschillende muziekstukken met telkens andere psychologische achtergronden. Het gaat van naïviteit, over vertedering, verlangen, woede, naar een stralend triomfantelijk paasgevoel in het ?Exultate?. Bayo verstaat de kunst om het juiste register open te trekken en telkens staat daar een andere vrouw te zingen. Nog een andere dan deze die we al kenden uit de rollen die ze zong in de opera. María Bayo, een naam om te onthouden.
Lukas Huybrechts
María Bayo, ?Mozartaria’s?, Auvidis Valois V 4790.
María Bayo : een natuurtalent.