TREES GILLES
De koepel van het Vlaams katholiek onderwijs (VVSKO) vroeg haar scholen ?Klasse voor Jongeren?, het blad van het Vlaams ministerie van Onderwijs, niet meer te verspreiden. De confederatie van katholieke ouderverenigingen (VCOV) sluit zich daarbij aan, zegt secretaris-generaal Trees Gilles.
?Inhoudelijk hebben wij helemaal geen kritiek op het blad. Integendeel, de overheid levert een mooie prestatie en bereikt haar doelgroep schitterend. Maar onze echte zorg ligt elders. De discussie gaat over de waardenvorming bij de Vlaamse jongeren. Op welke manier worden onze jongeren welke waarden bijgebracht ? Wat ons stoort, is niet de vormgeving of het jeugdig uitzicht van het blad, wel het aanhoudende touwtrekken over wie welke rol en verantwoordelijkheid krijgt in het Vlaamse onderwijs.
Het secretariaat van het katholiek onderwijs vindt dat Klasse geen meerwaarde biedt en adviseert de scholen, eventueel na advies van de participatieraad, een keuze te maken. De discussie over dit blad illustreert nog eens dat het debat over wie wat doet, niet is uitgeklaard. Niet alle participanten aan het opvoedingsproces delen dezelfde mening.
Wij vragen daarom om aan de onderhandelingstafel duidelijk te maken hoe het waardenvormingsproces kan verlopen. Nogmaals, wij spreken ons niet uit over Klasse, maar over het achterliggende debat. Overal worden wij met vragen bestookt over waardenvorming, die wij niet kunnen beantwoorden. Telkens weer ervaren wij dat de overheid ingrijpt op de inhoud van het onderwijs : denk maar aan de eindtermen. Daarom scharen wij ons vanuit ideologisch standpunt achter het standpunt van het Secretariaat van het Katholiek Onderwijs om Klasse niet meer te verdelen.
In het blad vinden wij daartoe geen directe aanleiding, maar dit is een goede gelegenheid om eindelijk de altijd weerkerende discussie over de waardenvorming uit te klaren. Of dat gepaard moet gaan met meer of minder overheidstussenkomst, daar spreek ik mij hier niet over uit. De overheid doet wat ze doet. Waar wij als ouders behoefte aan hebben, is aan pedagogische rust. Begrijp ons niet verkeerd : wij willen geen misbruik maken van de situatie, maar dit is een geschikt moment om het debat in de goede richting te duwen.?
LUDO SANNEN
Volgens Vlaams parlementslid Ludo Sannen (Agalev) stoort de koepel van het katholiek onderwijs zich vooral aan Klasse, omdat ze geen greep heeft op het blad. De Guimardstraat wil dat de minister de scholen autonomie geeft en palmt die autonomie vervolgens met haar centralisme terug in.
?Het is niet aan mij om te zeggen of de opmaak van Klasse mooi is, of de artikels leesbaar zijn. Waar het om gaat, is dat een koepel die diensten moet verlenen aan het katholiek onderwijs, zonder meer in de plaats treedt van de directies. Binnen het onderwijs groeit de autonomie van de lokale scholen. Ook de koepel van de Guimardstraat is daarvoor. Maar ze wil die vrijheid blijkbaar niet aan de eigen scholen geven. Of Klasse wordt verspreid of niet, is een beslissing voor de directies. Die doen dat op vrijwillige basis en oordelen dus zelf of het blad met hun pedagogische principes strookt.
Het katholiek onderwijs vertoont zelf ook veel diversiteit. Don Bosco is niet hetzelfde als een jezuïetencollege, een school van de Broeders van Liefde anders dan een bisschoppelijk college. Maar de Guimardstraat verkiest met haar arrogante betutteling de eenheidsworst boven de rijkdom van de verscheidenheid. De autonomie die de Vlaamse overheid en dus de minister van Onderwijs verleent, wil de katholieke koepel met haar centralisme onmiddellijk inpalmen.
De Guimardstraat voelt zich vandaag zo belangrijk dat ze aan de scholen en de leerlingen wil zeggen wat die mogen lezen. De katholieke koepel voert de index van onze ouders weer in, de lijst van wie wat mag lezen. De heren van de Guimardstraat gedragen zich als de pausen van het katholiek onderwijs, maar het katholiek onderwijs heeft geen bijkomende pausen nodig.
De waardenvorming er bijsleuren, is ver gezocht. Als Klasse al waarden verkondigt, dan zijn die zo universeel dat ze niet in tegenspraak zijn met de christelijke. Andersom beperkt het onderwijs zich niet tot de waarden van Klasse. Niemand belet een directeur om Klasse niet te verspreiden. Niemand belet hem om er kritische duiding bij te geven. Maar Klasse is wel het enige blad dat over onderwijs gaat en onderwijs grijpt enorm in in het leven van de jeugd.?
Opgetekend door Peter Renard