
Katoen Natie slaat kunstschatten op tegen 20 euro per vierkante meter
Katoen Natie wil zijn kunstdepot uitbreiden naar Franstalig België en lonkt zelfs naar het buitenland. ‘Musea en privéverzamelaars exposeren maar een beperkt deel van hun collectie en hebben geen ideale opslagmogelijkheden.’
Diep in de Antwerpse haven, op Linkeroever, ligt een van de grootste kunstcollecties van het land verscholen. De werken bekijken is er niet bij, maar in de loods van de logistieke reus Katoen Natie rusten grote delen van de collecties van musea en privéverzamelaars in klimatologisch ideale omstandigheden. Bijna de helft van de 8500 vierkante meter grote loods bestaat uit een ‘kluis’ waarin de temperatuur en de luchtvochtigheid perfect geregeld worden. In grote opstaande rekken worden schilderijen er beschermd tegen veroudering, sommige topstukken krijgen zelfs een aparte kamer. Buiten de kluis staan minder gevoelige kunstwerken, vooral beeldhouwwerken, geschut door de doorgedreven isolatie van de loods zelf. De brandveiligheid en de inbraakbeveiliging in het kunstdepot zijn totaal, het team specialisten dat de werken monitort doet de rest.
Bijna een hectare aan topkunst, maar de loods zit vol. ‘Vier jaar geleden zijn we met dit depot begonnen, enerzijds door de interesse in kunst van onze ceo Fernand Huts, anderzijds omdat we als logistieke speler altijd op zoek zijn naar nieuwe toepassingen’, zegt Wim Ledegen van Katoen Natie. ‘Musea, overheden en privéverzamelaars kunnen maar een beperkt deel van hun collecties exposeren en beschikken vaak niet over de ideale opslagmogelijkheden. Drie vierde van de opslag bij Katoen Natie wordt ingenomen door overheidsinstellingen, zoals musea. Het MuHKA en het Museum van Schone Kunsten van Antwerpen zijn belangrijke klanten. Daar zitten zeker topwerken bij, al willen overheden hun belangrijkste kunst natuurlijk tonen. Bij privéverzamelaars, particulieren, banken of ondernemingen, ligt dat anders. Zij geven soms echte topkunst in bewaring.’
Dat laatste is ook letterlijk te nemen: het depot is geen plek waar kunst een tijdje wordt opgeslagen om vervolgens gewisseld en vervoerd te worden. ‘Het overgrote deel beweegt niet of nauwelijks.’ De opslag is dan ook het belangrijkste verkoopargument van Katoen Natie. ‘Gespecialiseerde transporteurs van kunst bieden vaak ook opslag aan, maar niet op de schaal waarover wij beschikken’, zegt Ledegen. ‘Pure opslag zie je veel minder, ook internationaal niet. Vandaar dat we zoveel potentieel zien in die markt.’
Nu de Antwerpse loods nagenoeg vol zit, denkt het bedrijf aan nieuwe markten. In de eerste plaats kijkt Katoen Natie naar Franstalig België, met een nieuwe loods in Brussel of Henegouwen. ‘We praten daar nu eerst met mogelijke klanten’, zegt Ledegen. ‘De budgetten liggen er lager dan in Vlaanderen, net omdat we sterk afhangen van overheidsinstellingen. Maar we willen onze actieradius graag uitbreiden, al is het nog altijd een optie om een extra loods in Antwerpen te bouwen. Ook in de rest van de wereld geloven we in dit model. In de vrijhandelszones van Genève en Luxemburg zijn er wel enkele gespecialiseerde depots, maar die mikken op de echte kunstelite. Daar kun je een werk van onschatbare waarde in bewaring geven. Dat is niet onze meug, wij slaan werken op tegen 10 à 20 euro per vierkante meter. Maar net dat kan voor heel wat spelers in de kunstwereld een interessante oplossing zijn.’
Jelle Henneman
‘Privéverzamelaars geven soms echte topkunst bij ons in bewaring.’