JAN PEETERS

Een gedeeltelijk inhaalverbod voor trucks op bepaalde wegen en bepaalde tijdstippen zal de verkeersveiligheid verbeteren en is bovendien goed voor het milieu. Dat beweert federaal staatssecretaris voor Veiligheid Jan Peeters (SP).

?Een algemeen inhaalverbod voor vrachtwagens op de Belgische autosnelwegen is niet nodig en zelfs niet wenselijk. Veel van onze snelwegen en ringwegen tellen zoveel op- en afritten kort na elkaar, dat fatsoenlijk invoegen onmogelijk zou worden door een ononderbroken colonne vrachtauto’s op de rechterrijstrook.

Sinds de Europese invoering van de snelheidsbegrenzer op zware vrachtwagens, zien we te vaak vrachtwagens met 92 kilometer per uur een andere vrachtwagen voorbijsteken die negentig kilometer per uur rijdt. Resultaat : het zogenaamde accordeoneffect met snel wisselende snelheden op de linker rijstrook en files en kop-staart-botsingen als gevolg.

Inhaalverbod op snelwegen met twee rijstroken tijdens druk verkeer, bijvoorbeeld in het spitsuur, kan niet alleen de verkeersveiligheid verbeteren, maar kan ook een vlottere verkeersdoorstroming garanderen. Bovendien brengt minder accelereren een daling van de uitstoot van broeikasgassen mee en verminderen de subjectieve onveiligheid en de agressie op onze wegen.

Nederland heeft sinds 1994 enkele snelwegen als pilootzone uitgetest. Dit experiment werd deze week veralgemeend tot 15 procent van het Nederlandse autosnelwegennet, met positief resultaat. Ik pleit daavoor ook in ons land. Wettelijk kan dit al. Pilootprojecten op goed afgebakende stukken snelweg zijn zeker nuttig. Er bestaan al enkele voorbeelden zoals op de E411 waar tussen Waver en Overijse tijdens de ochtendspits een inhaalverbod voor vrachtwagens geldt. En op de E42 en de E19 tussen Bergen en Charleroi wordt ook een project uitgevoerd. Ik zal op de eerstvolgende interministeriële conferentie voor verkeer het verruimen van deze pilootexperimenten inzake het inhaalverbod voor vrachtwagens met de gewesten bespreken.

Snelheidsbegrenzers voor vrachtwagens zijn een Europese realiteit. Ik hoor sommigen in de vervoerssector hier nog steeds over knarsetanden, maar het is een maatregel die resultaten oplevert.?

PHILIPPE DEGRAEF

Philippe Degraef, woordvoerder van Febetra, de Belgische Federatie van Transporteurs, twijfelt eraan of een inhaalverbod voor vrachtwagens wel degelijk de verkeersveiligheid bevordert. En hij wil liever niet vergelijken met Nederland.

?Staatssecretaris Jan Peeters spiegelt zich aan het Nederlandse voorbeeld. Daar ging op 9 juni zo’n inhaalverbod voor truckers in, op een vijftiental stukken snelweg en binnen vastgestelde piekuren. Maar de situatie in Nederland is volstrekt niet te vergelijken met die in België. Om te beginnen, hebben de Nederlandse snelwegen overal maar twee rijvakken. In België is dat vrijwel altijd drie, soms zelfs vier rijvakken. Volgens de wegcode màg een vrachtauto helemaal niet op het uiterst linkse rijvak komen. Dat wil zeggen dat er minstens één rijvak overblijft voor het gewone personenverkeer.

Bovendien kennen de Belgische autowegen veel meer op- en afritten. Als alle vrachtauto’s verplicht op het uiterst rechtse vak rijden, dan moet de automobilist die de autobaan op wil, op een of andere manier een gaatje vinden in dat hele lange konvooi van vrachtauto’s.

Mensen moeten eerlijk zijn : een vrachtauto die een andere vrachtwagen of een gewone personenwagen inhaalt, stoort toch niet écht. Hij gaat in elk geval sneller dan een caravan die een andere caravan inhaalt. En daar horen we geen protest tegen.

We vrezen dat deze maatregel zoiets is als de snelheidsbegrenzers op vrachtauto’s. Omdat een zeer kleine minderheid van truckers zich niet aan de snelheidsbeperkingen hield, werd de hele sector bestraft. Zogezegd uit veiligheidsoverwegingen. Maar men moet mij eens uitleggen waarom een vrachtauto die vijftig levende varkens vervoert, maximum negentig kilometer per uur mag, terwijl een bus die vijftig schoolkinderen vervoert, honderd kilometer per uur mag.

Vrachtauto’s kunnen de gewone automobilisten een subjectief gevoel van onveiligheid geven. Alleen omdat ze veel groter, breder en hoger zijn dan personenwagens. Maar uit statistieken blijkt dat trucks elf procent van het verkeer uitmaken en betrokken zijn bij 5,9 procent van de ongevallen waarbij doden en gewonden vallen. Zo onveilig zijn de truckers niet.?

Opgetekend door Misjoe Verleyen

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content