JA

Waarom moet de huurwet worden versoepeld?

Er moet een beter evenwicht komen tussen de rechten en plichten van de huurders en die van de eigenaars. Vlaanderen hebben drie op vier een eigen woning en maken de huurders een vierde uit van de markt. Die zwakke kant van de maatschappij moet worden beschermd, maar niet zoals nu het geval is: door meer lasten en regels op te leggen aan de verhuurders. Kinderen die de woning van hun overleden ouders willen verhuren in plaats van ze te verkopen, worden door de huidige wet afgeschrikt om dat te doen. Neem nu het verplichte afficheren van de huurprijs. Moet dat echt? Ik kan me voorstellen dat het verhogen en verlagen ervan naar gelang van wie zich als huurder aandient in bepaalde steden een probleem vormt, maar dat is toch niet zo in heel Vlaanderen?

Zulke draconische maatregelen brengen ons in een spiraal, want als steeds minder mensen verhuren, blijven de prijzen stijgen en versmalt de huurmarkt. Op lange termijn werken die beschermingsmaatregelen dus averechts. Trouwens, de huurwetgeving zou geregionaliseerd moeten worden, want de regio’s zijn bevoegd voor het woon- en stedenbeleid.

Intussen nemen de banken een loopje met de wet. Om sociaal zwakkeren een kans te geven om te kunnen huren, moeten de banken op verzoek drie maanden huurwaarborg voorschieten, maar in de praktijk doen ze dat niet. Staan zij dan boven de wet?

Volgens mij werkt die regeling meer stigmatiserend dan dat ze de zwakkeren vooruithelpt. Elke Belg wordt geacht de wet te kennen en na te leven, maar eerlijk gezegd neem ik banken hun ongehoorzaamheid niet kwalijk. Er is duidelijk een probleem en dat moeten we grondig bestuderen.

De huurwet die u te streng vindt, hebt u voor de verkiezingen wel mee goedgekeurd. Is dat niet vreemd?

Dat lijkt inderdaad vreemd, maar de oorzaak daarvan is dat de huurwet deel uitmaakte van de programmawet. Die omvat een heel pakket, dat onderhandeld is op regeringsniveau: de ene minister wil maatregel A erdoor, de andere maatregel B. Het totaalpakket is meerderheid tegen oppositie gestemd.

Sinds mei 2007 is de aangepaste huurwet van kracht. Die beantwoordt volgens u aan de maatschappelijke noden. Hoezo?

De huurwet omvat het perfecte evenwicht tussen de rechten en plichten van de huurders en die van de eigenaars. Vroeger verhoogden of verlaagden verhuurders hun prijs à la tête du client om ongewenste huurders te weren, maar nu moeten ze hun huurprijs afficheren. Dat is ook in hun eigen belang, want zo komen er geen huurders meer aankloppen die dat bedrag niet kunnen ophoesten. Verder was het betalen van een waarborg voor sociaal zwakkeren vroeger dikwijls een obstakel om te kunnen huren. Volgens de huidige wet mag die waarborg nu maar maximaal twee in plaats van drie maanden huur bedragen als de huurders hem cash betalen. Kunnen of willen ze dat niet, dan is hun bank verplicht om drie maanden waarborg voor te schieten. De huurders moeten wel hun aanvraag doen bij de bank waarbij hun loon wordt gestort: zo hebben ook de banken hun garanties. En als er toch een probleem rijst, dan komt het OCMW tussen. Dat blijkt in de praktijk dikwijls het geval te zijn, want banken saboteren het systeem door dossierkosten aan te rekenen. Twee maanden geleden hebben we een wetsvoorstel ingediend om dat te verhinderen. Niet om de wet te versoepelen, wel om hem te kunnen afdwingen.

Had u die sabotage niet kunnen en moeten voorzien?

In de voorbereidende fase hebben we zes keer met Febelfin, de Belgische Federatie van de Financiële sector, vergaderd. Dat ze kosten zouden aanrekenen, hebben de banken nooit gezegd.

Toch is de kritiek dat de wet onvoldragen is en snel-snel, voor de verkiezingen, door het parlement is gejaagd. Ook de huurders zeggen dat.

De voorbereidingen waren al twee jaar aan de gang. Voor het goedkeuren hebben we geprofiteerd van de programmawet, maar de grote principes zijn vastgelegd in tempore non suspecto.

De regio’s zijn bevoegd voor het woonbeleid, maar de huurwetgeving is federale materie. Zou die niet beter worden geregionaliseerd?

Ik sta open voor het debat. (lacht)

NEE

Waarom moet de huurwet worden versoepeld?

Er moet een beter evenwicht komen tussen de rechten en plichten van de huurders en die van de eigenaars. Vlaanderen hebben drie op vier een eigen woning en maken de huurders een vierde uit van de markt. Die zwakke kant van de maatschappij moet worden beschermd, maar niet zoals nu het geval is: door meer lasten en regels op te leggen aan de verhuurders. Kinderen die de woning van hun overleden ouders willen verhuren in plaats van ze te verkopen, worden door de huidige wet afgeschrikt om dat te doen. Neem nu het verplichte afficheren van de huurprijs. Moet dat echt? Ik kan me voorstellen dat het verhogen en verlagen ervan naar gelang van wie zich als huurder aandient in bepaalde steden een probleem vormt, maar dat is toch niet zo in heel Vlaanderen?

Zulke draconische maatregelen brengen ons in een spiraal, want als steeds minder mensen verhuren, blijven de prijzen stijgen en versmalt de huurmarkt. Op lange termijn werken die beschermingsmaatregelen dus averechts. Trouwens, de huurwetgeving zou geregionaliseerd moeten worden, want de regio’s zijn bevoegd voor het woon- en stedenbeleid.

Intussen nemen de banken een loopje met de wet. Om sociaal zwakkeren een kans te geven om te kunnen huren, moeten de banken op verzoek drie maanden huurwaarborg voorschieten, maar in de praktijk doen ze dat niet. Staan zij dan boven de wet?

Volgens mij werkt die regeling meer stigmatiserend dan dat ze de zwakkeren vooruithelpt. Elke Belg wordt geacht de wet te kennen en na te leven, maar eerlijk gezegd neem ik banken hun ongehoorzaamheid niet kwalijk. Er is duidelijk een probleem en dat moeten we grondig bestuderen.

De huurwet die u te streng vindt, hebt u voor de verkiezingen wel mee goedgekeurd. Is dat niet vreemd?

Dat lijkt inderdaad vreemd, maar de oorzaak daarvan is dat de huurwet deel uitmaakte van de programmawet. Die omvat een heel pakket, dat onderhandeld is op regeringsniveau: de ene minister wil maatregel A erdoor, de andere maatregel B. Het totaalpakket is meerderheid tegen oppositie gestemd.

Sinds mei 2007 is de aangepaste huurwet van kracht. Die beantwoordt volgens u aan de maatschappelijke noden. Hoezo?

De huurwet omvat het perfecte evenwicht tussen de rechten en plichten van de huurders en die van de eigenaars. Vroeger verhoogden of verlaagden verhuurders hun prijs à la tête du client om ongewenste huurders te weren, maar nu moeten ze hun huurprijs afficheren. Dat is ook in hun eigen belang, want zo komen er geen huurders meer aankloppen die dat bedrag niet kunnen ophoesten. Verder was het betalen van een waarborg voor sociaal zwakkeren vroeger dikwijls een obstakel om te kunnen huren. Volgens de huidige wet mag die waarborg nu maar maximaal twee in plaats van drie maanden huur bedragen als de huurders hem cash betalen. Kunnen of willen ze dat niet, dan is hun bank verplicht om drie maanden waarborg voor te schieten. De huurders moeten wel hun aanvraag doen bij de bank waarbij hun loon wordt gestort: zo hebben ook de banken hun garanties. En als er toch een probleem rijst, dan komt het OCMW tussen. Dat blijkt in de praktijk dikwijls het geval te zijn, want banken saboteren het systeem door dossierkosten aan te rekenen. Twee maanden geleden hebben we een wetsvoorstel ingediend om dat te verhinderen. Niet om de wet te versoepelen, wel om hem te kunnen afdwingen.

Had u die sabotage niet kunnen en moeten voorzien?

In de voorbereidende fase hebben we zes keer met Febelfin, de Belgische Federatie van de Financiële sector, vergaderd. Dat ze kosten zouden aanrekenen, hebben de banken nooit gezegd.

Toch is de kritiek dat de wet onvoldragen is en snel-snel, voor de verkiezingen, door het parlement is gejaagd. Ook de huurders zeggen dat.

De voorbereidingen waren al twee jaar aan de gang. Voor het goedkeuren hebben we geprofiteerd van de programmawet, maar de grote principes zijn vastgelegd in tempore non suspecto.

De regio’s zijn bevoegd voor het woonbeleid, maar de huurwetgeving is federale materie. Zou die niet beter worden geregionaliseerd?

Ik sta open voor het debat. (lacht)

samengesteld door jan jagers

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content