JA
Het Vlaams Secretariaat van het Katholiek Onderwijs heeft een werkgroep aangesteld om tegen volgend schooljaar te kunnen adviseren over gsm- en internetgebruik op school. De gsm bannen tijdens de les: akkoord. Maar waarom ook, zoals wellicht in Frankrijk binnenkort en nu al in de Duitse deelstaat Beieren, tijdens de pauzes?
Om dezelfde reden: ter bescherming van de privacy van leerkrachten. Ook tijdens de pauzes is er toezicht en kan er een conflict tussen leerling en leerkracht ontstaan.
Tegen leerlingen die in het gsm-loze tijdperk alles met een bandopnemer, fototoestel of videocamera zouden hebben willen vastleggen, zei men ongetwijfeld: dat kan niet. Maar omdat die functies vandaag in miniatuuruitgave bestaan, wordt dat kennelijk meer aanvaard. Daar verzet ik mij met klem tegen. Een opname geeft wie ze registreert immers de vrijheid om die de wijde wereld in te sturen zoals hij of zij het wil. Als een op zichzelf staand feit, zonder context en voor- of nageschiedenis. Maar precies die context is essentieel om de vertrouwensband tussen leerkrachten en leerlingen niet te schaden.
Een gsm-vrije school, dat kan praktisch niet.
Dat klopt, maar goede afspraken maken over het gsm-gebruik kan wel. Een regel niet invoeren omdat hij niet nageleefd zal worden, is ridicuul. Want regels hebben altíjd overtreders.
Zou u het gsm-verbod per decreet invoeren?
Beter niet, denk ik. Het zou beter zijn als elke school dat individueel doet. Dat het schoolbestuur in samenspraak met leerlingen en leerkrachten regels opstelt over het gsm-gebruik en daarvoor een draagvlak creëert, ook bij de ouders.
Iedere zichzelf respecterende vergadering vraagt om je gsm uit te zetten. Het lijkt me een goede pedagogische oefening om jongeren nu al te leren dat ze niet altijd bereikbaar hoeven te zijn.
De koepel van leerlingenraden en leerlingen vindt dat gsm-gebruik tijdens de pauzes op school moet kunnen. En tijdens de les?
Dat moet elke school individueel uitmaken, daarover spreken we ons niet uit. Maar de gsm behoort tot de leefwereld van jongeren anno 2010, die ook binnen de schoolmuren afspraken willen kunnen maken en hun relaties onderhouden. Iets wat verboden is, wordt trouwens aantrekkelijker. Een verbod zou contraproductief werken. Daarnaast rekenen ook leerkrachten en vooral ouders erop dat hun scholier via gsm bereikbaar is.
Wat is er mis met de vaste lijn van het secretariaat?
Vroeger werden brieven per postduif verstuurd, vandaag stuurt men een e-mail. De tijd gaat vooruit. Ouders willen hun zoon of dochter rechtstreeks kunnen spreken en niet via een omweg. Het secretariaat zou trouwens te vaak gestoord worden.
De vraag komt van leerkrachten: hun privacy wordt aangetast.
In plaats van gsm-gebruik te verbieden zouden scholen – de directie, leerlingenraad, leerkrachten en ouders samen – jongeren beter correct leren omgaan met de technologie. Privacyschendingen kun je nooit uitsluiten, ook niet met een verbod. Onderricht over de privacywetgeving en over de gevolgen van het maken en verspreiden van opnames, zou veel doeltreffender zijn. Zo spreek je het gezond verstand aan.
Als er een verbod zou bestaan, wat zou dan een doeltreffende sanctie zijn voor wie het overtreedt?
Een keer nablijven is alvast niets in vergelijking met je gsm kunnen gebruiken. Het toestel afnemen ook niet, want wettelijk moet het ’s avonds worden teruggegeven. Ik ben ervan overtuigd dat er weinig methoden zijn om een verbod af te dwingen. Het is niet aan mij om een sanctie te verzinnen, denk ik. Het zou zich ooit tegen mij kunnen keren. (lacht)
NEE
Het Vlaams Secretariaat van het Katholiek Onderwijs heeft een werkgroep aangesteld om tegen volgend schooljaar te kunnen adviseren over gsm- en internetgebruik op school. De gsm bannen tijdens de les: akkoord. Maar waarom ook, zoals wellicht in Frankrijk binnenkort en nu al in de Duitse deelstaat Beieren, tijdens de pauzes?
Om dezelfde reden: ter bescherming van de privacy van leerkrachten. Ook tijdens de pauzes is er toezicht en kan er een conflict tussen leerling en leerkracht ontstaan.
Tegen leerlingen die in het gsm-loze tijdperk alles met een bandopnemer, fototoestel of videocamera zouden hebben willen vastleggen, zei men ongetwijfeld: dat kan niet. Maar omdat die functies vandaag in miniatuuruitgave bestaan, wordt dat kennelijk meer aanvaard. Daar verzet ik mij met klem tegen. Een opname geeft wie ze registreert immers de vrijheid om die de wijde wereld in te sturen zoals hij of zij het wil. Als een op zichzelf staand feit, zonder context en voor- of nageschiedenis. Maar precies die context is essentieel om de vertrouwensband tussen leerkrachten en leerlingen niet te schaden.
Een gsm-vrije school, dat kan praktisch niet.
Dat klopt, maar goede afspraken maken over het gsm-gebruik kan wel. Een regel niet invoeren omdat hij niet nageleefd zal worden, is ridicuul. Want regels hebben altíjd overtreders.
Zou u het gsm-verbod per decreet invoeren?
Beter niet, denk ik. Het zou beter zijn als elke school dat individueel doet. Dat het schoolbestuur in samenspraak met leerlingen en leerkrachten regels opstelt over het gsm-gebruik en daarvoor een draagvlak creëert, ook bij de ouders.
Iedere zichzelf respecterende vergadering vraagt om je gsm uit te zetten. Het lijkt me een goede pedagogische oefening om jongeren nu al te leren dat ze niet altijd bereikbaar hoeven te zijn.
De koepel van leerlingenraden en leerlingen vindt dat gsm-gebruik tijdens de pauzes op school moet kunnen. En tijdens de les?
Dat moet elke school individueel uitmaken, daarover spreken we ons niet uit. Maar de gsm behoort tot de leefwereld van jongeren anno 2010, die ook binnen de schoolmuren afspraken willen kunnen maken en hun relaties onderhouden. Iets wat verboden is, wordt trouwens aantrekkelijker. Een verbod zou contraproductief werken. Daarnaast rekenen ook leerkrachten en vooral ouders erop dat hun scholier via gsm bereikbaar is.
Wat is er mis met de vaste lijn van het secretariaat?
Vroeger werden brieven per postduif verstuurd, vandaag stuurt men een e-mail. De tijd gaat vooruit. Ouders willen hun zoon of dochter rechtstreeks kunnen spreken en niet via een omweg. Het secretariaat zou trouwens te vaak gestoord worden.
De vraag komt van leerkrachten: hun privacy wordt aangetast.
In plaats van gsm-gebruik te verbieden zouden scholen – de directie, leerlingenraad, leerkrachten en ouders samen – jongeren beter correct leren omgaan met de technologie. Privacyschendingen kun je nooit uitsluiten, ook niet met een verbod. Onderricht over de privacywetgeving en over de gevolgen van het maken en verspreiden van opnames, zou veel doeltreffender zijn. Zo spreek je het gezond verstand aan.
Als er een verbod zou bestaan, wat zou dan een doeltreffende sanctie zijn voor wie het overtreedt?
Een keer nablijven is alvast niets in vergelijking met je gsm kunnen gebruiken. Het toestel afnemen ook niet, want wettelijk moet het ’s avonds worden teruggegeven. Ik ben ervan overtuigd dat er weinig methoden zijn om een verbod af te dwingen. Het is niet aan mij om een sanctie te verzinnen, denk ik. Het zou zich ooit tegen mij kunnen keren. (lacht)
Opgetekend door Jan Jagers
‘Ook tijdens de pauzes is er toezicht en kan er een conflict tussen leerling en leerkracht ontstaan.’
‘Privacyschendingen kun je nooit uitsluiten, ook niet met een verbod.’