Het Stedelijk Onderwijs Gent start vanaf september nieuwe scholen voor kinderen met autisme. Met begeleiding op maat, al zullen de leerlingen ook stages en lessen op gewone scholen volgen. ‘Onze school mag geen eiland worden.’
‘We starten met twee klasjes van zeven kinderen’, vertelt Eva Heirbrant, de directrice van Spoor 9, de nieuwe Gentse basisschool voor kinderen met autismespectrumstoornissen. ‘Het eerste, tweede en derde leerjaar vormen één klas; het vierde, vijfde en zesde leerjaar maken de tweede klas uit. Geleidelijk willen we uitgroeien tot een volwaardige school. Elke klas krijgt een eigen leerkracht én halftijdse ondersteuning van een tweede juf of meester. De kinderen krijgen ook kinesitherapie, logopedie en alle paramedische begeleiding die ze nodig hebben.’
Spoor 9 valt binnen het buiten-gewoon onderwijs, maar richt zich tot kinderen die cognitief normaal begaafd zijn. ‘Onze leerlingen zullen hetzelfde curriculum volgen als in het gewoon lager onderwijs’, zegt Heirbrant. ‘Bedoeling is wel dat ze dat diploma halen.’ Vooral de kleinschaligheid van het project moet hun winst opleveren. ‘Kinderen met autisme hebben het moeilijk om in een drukke, grote groep te functioneren. Ze hebben er ook vaak nood aan om even alleen te kunnen zijn. Daarom worden de klassen rustiger ingericht, met duidelijke hoeken waarin kinderen individueel aan de slag kunnen.’
Spoor 9 zal werken volgens de pedagogie van de Franse onderwijshervormer Célestin Freinet. ‘Een van de pijlers van het freinetonderwijs is samenwerking, maar omdat dat voor kinderen met autisme moeilijker is en het hun aangeleerd moet worden, zullen we afwisselen tussen individuele en collectieve momenten. De dag wordt individueel gestart in ochtendateliers. Daarna zitten de leerlingen samen in een kring om hun belevenissen met de groep te delen. Na dat kringmoment werken ze opnieuw individueel.’
Na verloop van tijd zullen kinderen ‘met voldoende draagkracht’ een halve tot een hele dag per week ‘stage’ kunnen lopen in een reguliere freinetschool, zegt Heirbrant. ‘Na de herfstvakantie gaan we evalueren: wie is dit kind, wat zijn zijn talenten, wat doet hij graag, waar heeft hij nood aan? Zo zal een kind dat bijvoorbeeld muzikaal expressief is, op een van de stedelijke freinet-scholen een halve dag mee kunnen musiceren. We doen dat omdat we het belangrijk vinden dat de band met het gewoon onderwijs behouden blijft. We willen vermijden dat onze school een eiland wordt.’
Het uiteindelijke doel is dat de kinderen doorstromen naar een gewone middelbare school. Voor wie dat niet haalbaar is, richt het Stedelijk Onderwijs Gent vanaf volgend jaar ook aangepast secundair onderwijs in voor scholieren met autismespectrumstoornissen. ‘We beginnen met twee graadklassen, 1A en 1B, elk met acht leerlingen’, zegt directrice Karen Van Gysel van de nieuwe school Het Kwadrant. ‘Dat aanbod zullen we gradueel uitbreiden; onze school zal zowel aso, tso als bso aanbieden. Wij zullen de leerplannen voor het gewoon middelbaar onderwijs volgen, maar onze leerlingen zullen extra worden begeleid. Zo zullen we aandacht besteden aan de sociale vaardigheden van de leerlingen en extra hulp voorzien bij de planning en organisatie van hun taken. Ook het studiemateriaal wordt aangepast: alles wordt strak gehouden, zonder afleidende tekeningen.’ Ook de scholieren van Het Kwadrant zullen lessen kunnen volgen in het reguliere stadsonderwijs.
Info via www.onderwijs.gent.be
Ilse Degryse
‘We zullen extra aandacht besteden aan de sociale vaardigheden van de leerlingen.’