JA

‘De levensstijl van het gemiddelde gezin is helemaal veranderd tegenover tien jaar geleden. Bijna alle ouders hebben een carrière en ’s avonds ontbreekt vaak de zin om nog gezond en evenwichtig te koken voor de kinderen. Hierdoor is het avondmaal een stuk calorierijker dan vroeger geworden en – erger nog – kant-en-klaarmaaltijden zijn steeds meer gemeengoed. De diëtisten merken dat: er zijn nog nooit zoveel kinderen met overgewicht geweest. Dan is het toch wraakroepend dat zelfs de school, toch de kern van de opvoeding, ongezonde eetgewoonten promoot.

Een groot deel van de scholen heeft op de speelplaats een frisdrankenautomaat geïnstalleerd. Dat geeft frisdranken een legitimatie die ze hoegenaamd niet verdienen. Frisdrank is enorm slecht voor een kinderlichaam. Zulke dranken bevatten alleen legecalorieën en brengen het lichaam niets op. Ze vullen ook de maag niet en nemen geen hongergevoel weg. Ze zitten wel boordevol energie, maar omdat de consument nog altijd honger heeft en dus nog zal eten, wordt die extra energie algauw omgezet naar extra vet. De Belgische diëtisten zien haast dagelijks welke gevolgen dat heeft. De tandartsen kunnen er ook van meespreken: het hoge suikergehalte van de frisdranken is natuurlijk ook voor de tanden nefast.

Scholen hebben de verantwoordelijkheid om hun leerlingen ook op het vlak van voeding het goede voorbeeld aan te leren. Met het aanprijzen van ongezonde dranken geven ze een verkeerd signaal. Nu valt het voor kinderen niet mee om gezond te drinken als frisdrank op school zo nadrukkelijk aanwezig is. Daar komt dan nog bij dat de scholen geld verdienen aan die frisdrankenautomaten. Dat is gewoon immoreel. Je kunt als school toch niet geloofwaardig blijven als je winst maakt op de slechte gezondheid van je leerlingen?’

NEE

‘Als op een school een drankenautomaat staat, dan komt dat hoogstwaarschijnlijk omdat die school daar op eigen initiatief om gevraagd heeft. Coca-Cola doet namelijk geen uitgebreide prospectie op scholen, daarvoor is de commerciële relevantie gewoon te klein. Wij zijn een verantwoordelijk bedrijf en hebben respect voor de eigenheid van de schoolomgeving. Sla er onze bijzondere gedragscode maar eens op na. Op scholen en zelfs in de buurt van scholen maken we bijvoorbeeld geen reclame en doen we geen promotieacties.

Maar waarom de drankenautomaten op school verbieden? Of anders gesteld: waarom één product de schuld geven voor de hele zwaarlijvigheidsproblematiek? Alsof alle fout bij de producent ligt. De consument heeft, hoop ik, toch ook nog enige verantwoordelijkheid. Zijn gezondheid hangt af van de keuzes die hij maakt op het vlak van voeding én levensstijl. De truc bestaat erin om met mate te genieten van wat je lekker vindt én een gezond, actief leven te leiden. Dat geldt evenzeer voor kinderen: ook zij moeten een juist evenwicht nastreven. Ik denk ook niet dat iemand erbij gebaat is om een bepaald product taboe te maken. Wat verboden is, is altijd lekkerder. En zodra de schoolpoort opengaat, komen kinderen tóch in contact met frisdrank.

Coca-Cola spreekt trouwens niet graag van frisdrankautomaten, wel van drankautomaten. Anders zouden mensen wel eens kunnen vergeten dat die automaten ook water en light-producten aanbieden. Scholen in deze kwestie verwijten dat ze op geldgewin uit zijn, is flauw. In andere landen is het misschien zo dat scholen zwaar afhankelijk zijn van bijkomende inkomsten, maar zover zitten we in België nog láng niet. Een drankenautomaat is voor een Belgische school heus niet de kip met de gouden eieren. Vaak verkoopt een school gewoon tegen inkoopprijs en staat die automaat er vanwege het praktisch comfort.’

Opgetekend door Jef Van Baelen

Scholen moeten het goede voorbeeld geven.’

‘Waarom één product de schuld geven?’

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content