Directrice Frie Leysen blikt vooruit op het negende KunstenFESTIVALdesArts dat woensdag 28 april van start gaat.
Onlangs kreeg Frie Leysen als eerste de Vlaamse Prijs voor de Algemene Culturele Verdienste. De jury noemde haar ‘een kranige en koppige vrouw (…) (wier) durf en doorzettingsvermogen legendarisch zijn’. Leysens culturele merites zijn zeker indrukwekkend. In een vorig leven richtte ze in Antwerpen deSingel op, nu is Frie Leysen de enthousiaste bezielster en directrice van het Brusselse KunstenFESTIVALdesArts, een jaarlijkse internationale smeltkroes van dans, theater, film en expositie. Ze kiest nog steeds helemaal zelf welke artiesten geschikt zijn voor haar ondertussen toch al gereputeerde festival. ‘Gelukkig kan ik mezelf nog in twijfel trekken’, weet Frie Leysen. ‘Ik denk soms ook: wie ben jij om zo pretentieus te zijn dat je alleen een festival kunt samenstellen? Sinds dit jaar heb ik een assistent, maar ik hou zelf toch nog altijd graag veel controle. Ik ben namelijk bang van de consensus. Een consensus wordt algauw de grijze middenmoot en de extremen zijn zo veel interessanter. Zij het in dit geval dan een extreem dat sterk mijn persoonlijke stempel draagt.’
Het KunstenFESTIVALdesArts is nadrukkelijk internationaal georiënteerd, maar kan zich toch niet altijd uit zijn Belgische context losrukken. Vorig jaar werd het door de Waalse minister van Cultuur Richard Miller nog ‘het paard van Troje van de Vlamingen in Brussel’ genoemd. Leysen zucht als we haar aan dat pijnlijke incident herinneren. ‘Ik was toen bijzonder boos en teleurgesteld, ja. Gelukkig floot de Franstalige pers meteen massaal minister Miller terug. Ons project wil expliciet bruggen bouwen tussen verschillende gemeenschappen; we kiezen bewust geen kant tussen Vlaanderen en Wallonië. Dat is niet altijd gemakkelijk: ons festival is een project van iedereen, en daardoor tegelijk ook van niemand. Ach, wat tegen de politieke haren in strijken kan nooit kwaad.’
Het KunstenFESTIVALdesArts start op woensdag 28 april met de première van Wolf van Alain Platel (Les Ballets C de la B) in de Hallen van Schaarbeek. Om twaalf uur start in de Brusselse Beursschouwburg het eerste deel van To The Dogs, een performance-voorstelling waarin het Britse kunstenaarsduo Lone Twin verslag uitbrengt van zijn dagelijkse wedervaren als fietsers door Brussel.
J.V.B.