Jef Van Baelen
Jef Van Baelen Journalist voor Knack

Verloederde treinstellen en bussen zijn een ergernis voor de reiziger, weet Stefan Stynen. ‘De toiletten zijn zo vies, dat je er met een grote boog omheen stapt. Verloedering moet sneller worden aangepakt.’

Korte busritten zijn even duur als lange. Moet je die niet een stuk goedkoper maken? Anders zullen mensen voor korte verplaatsingen telkens de auto nemen. (Jo Verwimp, Asse)

STEFAN STYNEN: Recent werden de bus- en tramtarieven gelijkgeschakeld: een ticket geldt nu voor één uur, de afstand doet er niet meer toe. Dat levert absurde situaties op. Wie vanuit Antwerpen-Centraal de tram naar de Groenplaats neemt, betaalt evenveel als wie met de snelbus naar Turnhout gaat. De eerste verplaatsing is bijzonder duur, de tweede een koopje. Een reiziger wordt ook dubbel gestraft voor de vertraging die zijn bus oploopt: wie zijn aansluiting mist en over de limiet van één uur gaat, moet een tweede ticket kopen. Trein Tram Bus pleit ervoor dat De Lijn terugkeert naar een systeem met vervoerszones. Dat zou logischer en eerlijker zijn. Met de huidige informatica moet dat mogelijk zijn.

Zou het voor de reiziger en voor de mobiliteit niet beter zijn om alle bus- en tramlijnen af te breken en de spoorwegen om te bouwen tot autosnelwegen? Schaf de NMBS en De Lijn af: met dat geld kan elk Belgisch gezin een auto onderhouden. (Jan Paulussen, Ranst)

STYNEN: Terug naar de jaren zestig en alle macht aan de auto? Dat beleid heeft ons er niet voor behoed om het meest filegevoelige land van Europa te worden, met een veel te grote luchtverontreiniging erbovenop. Een rijstrook heeft een capaciteit van 1800 wagens per uur, met gemiddeld 1,2 passagiers per auto. Dat komt neer op 2000 gebruikers per uur. Een efficiënt benutte spoorlijn vervoert 20.000 reizigers per uur, en je hebt geen parkeerplaatsen nodig op de eindbestemming. Want dat is een groeiend probleem: waar laat je al die auto’s, eens het reisdoel in de grootstad bereikt? Een doeltreffend openbaar vervoer vereist wel dat de ruimtelijke ordening erop afgestemd wordt. Dat blijkt momenteel geen prioriteit. Denk aan Uplace of aan de vele ziekenhuizen en hogescholen die tegenwoordig aan de stadsranden worden ingepland.

Meer betalen, terwijl de dienstverlening erop achteruitgaat: waarom zouden we dat aanvaarden? (Henri Vanparijs, De Panne)

STYNEN: De prijzen stijgen, terwijl het aanbod en de kwaliteit er inderdaad op achteruitgaan. Loketten gaan dicht, en er zijn alsmaar minder vroege en late treinen of bussen. Als tegenover die duurdere tickets meer netheid, stiptheid en comfort zouden staan, zouden we er nog kunnen mee leven, maar dat blijkt niet het geval. De prijs-kwaliteitsverhouding van het openbaar vervoer evolueert in de verkeerde richting. Ik vrees voor nog meer prijsstijgingen. De NMBS staat voor zware besparingen, dat zal wellicht tot hogere tarieven leiden. Zo werd al het idee gelanceerd om wie in de spits rijdt meer te laten betalen, maar niet iedereen heeft de keuze om buiten die uren te reizen.

Vraag van de week

Ik walg van hoe vuil de zittingen en de vloer op de bus zijn. Propere bussen, kan dat nu echt niet? (Caroline De Moor, Oostende)

STYNEN: De situatie is het ergst bij De Lijn. Het valt zelfs op wanneer een bus pas gepoetst is. Dan denk je: ha, dus zo zouden de zetels en de vloer er eigenlijk moeten uitzien. Bij de NMBS wisselt het wat. De nieuwere treinstellen zijn vaak prima, maar er zijn ook verouderde treinen – ik denk aan de lijnen Brussel-Essen en Brussel-Turnhout – die een bijzonder afgeleefde indruk maken. Je kunt niet door de ramen kijken omdat ze vol graffiti hangen. De toiletten zijn zo vies, dat je er met een grote boog omheen stapt. Het is uiteindelijk de reiziger die treinen, trams en bussen vuil maakt, maar als het er al smerig is, dan wordt de drempel om er nog een schep bovenop te doen kleiner. Verloedering en vervuiling moeten veel sneller worden aangepakt. Ik pleit ook voor leren zetels, zoals in de nieuwe stellen die de MIVB onlangs aankocht. Die zijn duurder in aankoop, maar er wordt minder vandalisme gepleegd en ze zijn gemakkelijker schoon te maken.

De OCMW’s trekken aan de alarmbel, nu de energiefactuur weer stijgt. Betalen de armen de crisis? Stel uw vraag aan WIM VAN LANCKER, armoede-expert van het Centrum Herman Deleeck.

Mail uw vragen naar mijnvraag@knack.be en maak kans op twee filmtickets.

Jef Van Baelen

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Expertise